tak se nějak pokusím shrnout mé zkušenosti
chodím na všeobecný osmiletý gympl, patří k jedněm z nejlepších, ale abych byla upřímná, jsem ráda, že letos maturuji a pak sbohem
-přestupovala jsem z 5.třídy zš-základní problém. To, že dítě nemá se školou žádný problém v tomto věku je sice hezké, ale nikdo nemůže vědět jak moc studijní typ je a jak moc je nadané pro další předměty, které na zš nemělo a které na gymnáziu nastoupí v o dost těžší verzi než na zš
-nevím přesně jak je to s jinými gymnázii, ale na tom mém jsou SILNĚ upřednostňovány předměty tyto:fy,m,ch a bi. Já nejsem kamarádka ani s jedním z nich, chci se věnovat jazykům a baví mě filosofie.Nesčetněkrát jsem se ale setkala ze strany studentů i učitelů s celkovým nesouhlasem a jakousi posměšností, že snad ten můj zvolený obor není dost nóbl-prostě tam letí fyzici, doktoři a popřípadě právníci.
-co se týče přípravy na vysokou, pokud se chcete dát technickým nebo přírodovědným směrem, tak je to paráda-nesčetně seminářů, od prváku regulérně latina v biologii(i pro neseminaristy), fyzika málem na úrovni vš... svs i dějepis je taky na dobré cestě, ale tam hodně záleží na učiteli, protože ani jeden z těchto přemětů není v rozvrhu tak prosazovaný... nejhůř hodnotím jazyky, učitelky aj-to je bída, věřím, že většina by pohořela např. u fce-někdy jim ve výuce počítáme chyby,smutné
klady:
oddálení rozhodnutí o dalším studijním směřování
velký záběr studia-pro nadšence
"prestiž", kterou si snad většina gymplů ještě zachovává
zápory:
všeobecnost bohužel nelze brát doslova, vždycky bude něco upřednostňované
semináře až od třeťáku, nechtěných předmětů se zbavíte až ve čtvrťáku
inteligenční úpadek studentů v poslední době-méně uchazečů, letos se na čtyřleté studium hlásilo asi 65 lidí-bere se 60->dostanou se i ti, co měli na zš čtyřky na vysvědčení, taktéž smutné(nás brali 30 na osmileté studium, zájemců bylo několik set)
Reaguji na bakalářka:
já nestudovala lyceum, já studovala jiný obor, v matematice jsme měli definice, věty, důkazy, variace, permutace, kombinace, derivace a integrály (ty myslím už ve 3 ročníku)
Cituji ann.: nevím přesně jak je to s jinými gymnázii, ale na tom mém jsou SILNĚ upřednostňovány předměty tyto:fy,m,ch a bi. Já nejsem kamarádka ani s jedním z nich, chci se věnovat jazykům a baví mě filosofie.
Mě naopak přišlo, že na našem gymplu byly víc upřednostňovány předměty humanitní - zatímco dějákem jsme se museli trápit až do oktávy, tak chemii už v posledním ročníku jsme neměli.......Což byl pro lidi směřující na medinu dost problém......
Měli jsme štěstí, že nám vůbec otevřeli fyzikální seminář dvouletý (a to díky oboustraně výhodné domluvě s informatiky). Ale může to být jen můj pocit - člověk to má dost často tak, že to co ho baví mu přijde že se nějak opomíjí
Já jsem šla na gympl po páté třídě a nebyl problém......Ale chce to, aby si rodiř´če uměli přiznat, že na tot řeba to dítě nemá a umožnili mu v kvartě udělat přijímačky jinak a přestoupit.....
Cituji Jánošík: v matematice jsme měli definice, věty, důkazy, variace, permutace, kombinace, derivace a integrály (ty myslím už ve 3 ročníku)
Tak derivace, integrály, variace, úermutace a kombinace jsme měli taky Ale zajímalo by mě, zda jste měli k tomu všemu i definice/věty/důkazy (cca 30 definic a cca 100 vět s důkazy k limitám, derivacím a integrálům....). Tolik my jsme jich měli v prvním semestru na VŠ a přestože na gymplu sem tam definice/věta/důkaz padly tak rozhodně ne v tak formálním jazyku a v takovém množství jako na VŠ. proto by mě zajímalo, jestli jste to tak fakt měli.....jestli jo, tak ta škola je vážně dobrá, ale asi nemá dotaci hodin matematiky v průměru 4 týdně.....A taky chápu, že jste neměli problém s přechodem na VŠ. Ono totiž největší rozdíl mezi středoškolskou a vysokoškolskou matematikou je opravdu v tom, že ta vysokoškolská je mnohem více teoretická a s tím měla většina mých spolužáků včetně mě ty největší problémy.....:A ještě jsem se nesetkala s tím, že by se na nějaké střední škole učila teoretická matematika jako na VŠ.
Cituji bakalářka: ale asi nemá dotaci hodin matematiky v průměru 4 týdně
má
naše matikářka na výrazy dost dbala, než jsme se něco naučili, tak na všechno nám nadiktovala definice, naše nejoblíbenější slovní spojení bylo: právě tehdy když.
Měly jsme doporučený tyto učebnice: http://www.gjwprostejov.cz/komise/mf/ucebnice_m.ht m
(já si je nekupovala, by mě to stálo jmění )
Reaguji na Jánošík:
tak my jsme se učili přesně z těch samých, ale oproti vysokoškolské matematice je to fakt někde jinde Ale co vím, tak na technice se nedělá teoretická matematika tak dopodrobna jako u nás (byť nestuduju matematiku).........Tedy co vím od svých známých, co techniku studují.....A od svého ex, kterémus e ježili chlupy hrůzou už jen u operátoru rotace
kromě úloh z finanční matematiky jsme zvládli knihy všechny (i jsem si je koupila, postupně to nebyla taková pálka), i když komplexní čísla jen na semináři....
Ono je to individuální. Jsou gympláci, kteří jdou na vysokou školu třeba ekonomickou a nikdy ekonomiku, účto, právo atd. neviděli. Pak se jim to blbě učí, nerozumí tomu atd. A jsou gympláci, kteří jdou na ten stejný obor a rychle se to stihnou naučit. Je to o lidech.
Reaguji na Jánošík:
Taky jsme se na gymplu učili z těch samých učebnic, já je možná ještě doma mám
Cituji bakalářka: kromě úloh z finanční matematiky jsme zvládli knihy všechny (i jsem si je koupila, postupně to nebyla taková pálka), i když komplexní čísla jen na semináři....
Totéž u nás
já jsem chodila na gympl a jsem za to ráda, nešla bych na jinou školu. moje zkušenosti (ale neříkám, že to platí plošně)
1) ačkoliv jsem humanitně-ekonomicky zaměřená, tak oceňuju, že mám znalosti chemie, biologie atd. myslím, že každej vysokoškolsky vzdělanej člověk by měl být nejenom rozhled (širokej) ve svém oboru, ale také takový všeobecný přehled, vědět zásadní věci z historie, literatury, základů společenských věd (u přírodovědně zaměřenejch) a naopak z chemie, biologie, fyziky (u humanitně zaměřenejch). když mi vysokoškolák řekne "no jo, já jsem byl na odborný škole/studuju přírodovědnej obor, tak nemusim vědět, kdo byl Karel IV.", tak pěnim. proto si myslím, že po studiu gymplu je tohle mnohem snazší. když někdo jde na odbornou, tak se pak musí o to víc snažit tenhle přehled nahnat.
2) z naší třídy se všichni dostali na VŠ - a to v širokém spektru oborů - architektura, matfyz, všcht, medicína, ekonomka, práva...prostě všichni se dostali tam, kam chtěli. dost nám pomohly specializované semináře, které jsme si vybírali už od druháku.
3) není pravda, že člověk s maturitou z gymplu nesežene práci. soudím podle sebe, jelikož VŠ teprve studuji ale nikdy jsem neměla se sehnáním práce problém. nikdy se mi nestalo, že by mě diskriminovali proto, že mám "jen" gympl. a zase, když srovnám s mými spolužáky ze základky, kteří šli na odborné školy a teď pracují jako prodavačky (nic proti prodavačkám, ale oni určitě měli jinou představu), tak si myslím, že jsem byla i ve výhodě opět díky všeobecnému rozhledu.
Reaguji na marilyn: Buď naivní dál. Z gymplu neumíš v podstatě nic. To že máš rozhled nikoho nezajímá. Co umíš? Umíš účtovat? Mohla bys dělat třeba sekretářku? Nebo zdravotní sestru? Lidi z gymplu mají všeobecný rozhled, ale v praktickém životě jsou pro podniky nepoužitelní. Pokud ovšem nemáš známé. Gympl = příprava na vysokou školu. Je to pokračování základky. Střední odborná = zaměření na určitý obor, ve kterém už můžeš pracovat. Gympl je dobrá věc pro lidi, kteří neví po základce, co chtějí dělat a ví, že budou jednou chtít na VŠ.
Cituji Eleanoraka: Buď naivní dál. Z gymplu neumíš v podstatě nic. To že máš rozhled nikoho nezajímá. Co umíš? Umíš účtovat? Mohla bys dělat třeba sekretářku?
proč hned takový tón? (mimochodem, přidávám se k názoru, že neznám povýšené gympláky, naopak lidi z odborných se povyšují neustále). tak milá dámo, jako sekretářka jsem začínala, momentálně dělám mnohem zodpovědnější práci a to ano - s gymplem účtovat neumím, nikdy jsem to nepotřebovala. ovšem podle mé kamarádky (taktéž z gymplu) soudím, že pokud to člověk ke své práci potřebuje, tak se to naučí, i když na to nemá školu. pro praktický život si připadám velice použitelná a známosti nemám.
a nikde jsem neřekla, že odborné školy jsou špatné. jenom si stojím za tím, že pokud někdo chce jít na VŠ, je gympl lepší.
Cituji bakalářka: pokud nejsem schopen najít dostatečně kvalitní odbornou školu/lyceum tak je samozřejmně lepší volba gymnázium
Ale jak mám prosím poznat, že je ta škola kvalitní?
Cituji bakalářka: Ale kdyby existovalo lyceum, které by ti podalo srovnatelné vědomosti v chemii, fyzice a biologii jako současné gymnízium plus by k tomu přidalo třeba základy anatomie a dalších odvětví pro Tvůj obor vhodných tak by to asi byla lepší volba
No ono to vlastně existuje - zdravotnické lyceum, které jsem rok studovala, si tohle dávalo za cíl. Zdravotnické lyceum by mělo připravit budoucí studenty medicíny, farmacie...a proto jsem tam šla, představovala jsem si to jako "gymnázium zaměřené na medicínské obory"...protože takhle se to všude na internetu prezentuje, že je to vlastně něco jako gymnázium...ale po roce studia tohoto oboru mohu říct, že to s gymplem nemá společnýho fakt nic. Za mě prostě gympl, protože ty střední školy fakt docela ztrácí úroveň no...na mě tam všichni koukali jako na zázrak, jak spolužáci, tak učitelé, spolužáci si mysleli, že sedím celý dny nad knížkama, moje spolubydlící na intru jim říkala, jak na to kašlu a fakt jsem tomu učení moc nedala. Takže pochybuju, že taková škola by mě připravila na medicínu
Ale jako určitě platí to, že na gympl by měl jít člověk, který je studijní typ a na 100% ví, že chce studovat VŠ. Bez VŠ to nemá cenu, protože z gymplu nic neumíte. Gympl vás dokonale připraví na VŠ, ale v podstatě neumíte nic no.
Cituji Eleanoraka: Buď naivní dál. Z gymplu neumíš v podstatě nic. To že máš rozhled nikoho nezajímá. Co umíš? Umíš účtovat? Mohla bys dělat třeba sekretářku? Nebo zdravotní sestru? Lidi z gymplu mají všeobecný rozhled, ale v praktickém životě jsou pro podniky nepoužitelní. Pokud ovšem nemáš známé. Gympl = příprava na vysokou školu. Je to pokračování základky. Střední odborná = zaměření na určitý obor, ve kterém už můžeš pracovat.
Přesně tak. Jsem z gymplu a tohle jsou přesně moje slova. Takhle bych to řekla i já.
Cituji Eleanoraka: Gympl je dobrá věc pro lidi, kteří neví po základce, co chtějí dělat a ví, že budou jednou chtít na VŠ.
Tak s tím tak úplně nesouhlasím, řekla bych, že všichni, kteří chtějí na VŠ, i když už ví na jakou, by měli jít na gympl. Soudím na základě svých bohatých zkušeností (jsem na 4. škole, takže o tom něco musím vědět - základka, dva různé gymply a zdrávka)
Reaguji na panda08: souhlasím s tebou do poslední tečky. vždycky mě pobaví lidi, kteří si myslí, že když někdo udělá školu, tak musí automaticky pracovat v daném oboru a že tedy člověk z gymplu, který žádný obor nemá je nepoužitelný vždycky je to o osobní cílevědomosti.
A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.