Vláďa
Musím Ti dát 100% za pravdu, po 13 letech ve školství, mě pořád vytáčí to nadbytečné papírování, nápady nepedagogů od stolu...nechce se mi věřit, že Ti, co vymýšlí všechny ty převratné metody někdy učili v běžné třídě..a školní inspekce, která jde jen po tom, jak dodržujeme náš ŠVP..a poté, co mi jeden inspektor, řekl, ať děti nechám vést hodinu a sama si stoupnu někde do kouta..mi přijdou totálně mimo..a co se týče osmiletých gymnázii, myslím, že pokud je ve třídě dítě, které výrazně převyšuje svými znalostmi a dovednostmi ostatní, je pro něj vhodné jít na školu, kde se bude moci rozvíjet. A z mých zkušeností, se mezi 30-40 děti, vyskytuje tak max. jedno až dvě.
Cituji sequanka: jeden inspektor, řekl, ať děti nechám vést hodinu a sama si stoupnu někde do kouta
tak ten byl fakt hodně mimo!
Cituji sequanka: Ti, co vymýšlí všechny ty převratné metody někdy učili v běžné třídě
Já jsem pouze absolventka pedagogické fakulty, přeběhla jsem k jinému oboru, ale během studia i praxe jsem si všimla, že ti nejšílenější didaktici neměli sebemenší zkušenosti s výukou, ale nerealizovatelnými nápady hýřili. Jinak jsem měla pocit (už je to přeci jen cca 5 let), že se všichni snaží o projektové vyučování, ale nikdo pořádně neví jak na to. A to někdy nadělá víc škody než užitku.
Já mám teda s osmiletým gymplem úplně opačnou zkušenost. Šla jsem na gympl v pětce, a rozdíl mezi náma a paralelním čtyřletým gymplem byl propastný....úspěšnost na VŠ taky, jak u přijímaček, tak potom ve studiu, zatímco od nás polovina třídy udělala dvě VŠ najednou a druhá půlka aspoň jednu s přehledem, ze čtyřletýho gymplu jich tak půlka udělala VŠ jen tak tak a zbytek ani ťuk...rozdíl byl prostě šílenej a oni nebyli schopní to během těch čtyř let dobrat...
Jinak co se děje teď na ZŠ, to je síla...to vážně no comment..
Cituji Jaňous: Jinak co se děje teď na ZŠ, to je síla...to vážně no comment..
Naši deváťáci dělají už roky srovnávací testy Kalibro a poslední dva roky šly výsledky celorepublikově prostě dolů. Jde to ruku v ruce se stylem výuky a s nároky, které jsou na žáky kladeny. Když to řeknu zjednodušeně, tak děcka se prostě přestala učit. Proč? Protože je trendem učit se hrou, při projektech, při skupinových pracech, kde se většina "veze", informace vyhledávat a třídít (jistě správné, ale nesmí se zvrhnout do extrému), aniž by zůstaly kvalitní paměťové stopy v jejich hlavičkách. Řekla bych, že učitel ztratil i ty poslední páky, jak na dítě, které nic nedělá.
Za téhle situace jsem jednoznačné pro víceletá gymnázia, protože nevidím důvod, proč by šikovné děti měly doplácet na zbytek (komicky většinu) třídy, která není nucená se učit. Víceletá gymázia vyvinou taky občas úsilí na nějaký ten projektík, ale samotné výuky se to ještě, zaplať Bůh, nedotklo.
Cituji flink: vždyť ona asi žádná vize cesty českého školství snad ani neexistuje, protože jsou nám na stříbrném mediálním tácu bulvárních médií předkládány jen katastrofické scénáře souložící učitelky angličtiny...rád bych se pletl...
Vize je, ale zatím bohužel velmi idealistická a teoretická. Zvládnout tu šílenou integraci nadaných (se kterými neumíme pracovat vůbec a za pochodu jsme v základech proškolováni) a dětí s nejrůznějšími poruchami chování i učení, to vyžaduje dokonale vyškoleného člověka. Dnešní PedF ani FF učitele na tohle nepřipravují. V tom já vidím celý problém. Chybí systém, provázanost mezi základním, středoškolským a potažmo vysokoškolským vzděláváním (ideálně v opačném gardu, než jsem vypsala).
Cituji flink: pravdou zůstává, že celá diskuse kolem školství se v povědomí lidí zvrhla jen na hádku, jestli učitelům přidat nebo ne...
Souhlasím, veřejnost se k reformě vyjádřit nemůže, těžko posuzovat něco, o čem nemám informace. Rodiče průměrných dětí budou nejspíš spokojeni, protože spokojené jsou i děti ve škole. Znovu nebudu vypisovat, co jsem psala výš.
Tady pár článků o teorii:
http://www.ceskaskola.cz/Ceskaskola/Ar.asp?ARI=105 740&CAI=2124
http://www.varianty.cz/reforma-prirucka.pdf
http://neviditelnypes.lidovky.cz/skolstvi-reforma- ale-jaka-0ya-/p_spolecnost.asp?c=A071012_110808_p_ spolecnost_wag
Já jsem tady původně začala rozsáhle rozepisovat, co přesně se mi na reformě školství nelíbí, ale potom jsem narazila na článek z Učitelských listů, rok 2006 napovídá, že jde o dobu těsně před uvedením do praxe, ale přijde mi stejně aktuální a s většinou souhlasím i dva roky po jejím zavedení do škol.
Cituji flink: a bylo pro ni vysvobozením, že se začalo s jiným experimentem: sportovní a nesportovní třída...
Tohle je krásný příklad toho, že pokud se u dítěte objeví sportovní talent, velmi často je takové dítě přeřazeno do speciální sportovní školy/třídy, kde je možné jeho nadání cílené rozvíjet. Ano, kde JE možné...
V heterogenní třídě, která má průměrné 25 žáků s 6 integrovanými pro závažné výukové či výchovné obtíže, s 2 nadanými a s dalšími 8 žáky s doporučeným zohledňováním při výuce (všechny tyto děti jsou o svých právech důsledně poučeny a běda učiteli, pokud se pokusí po takovém dítěti vyžadovat více práce, než mu doporučí psychog (aby to bylo genderově a taky procentuálně přesnější, tak psycholožka)), v takovém prostředí se talent, nadání a schopnosti dítěte rozvíjejí mnohem obtížněji.
Často se zdůrazňuje, že u dětí, které jsou nadané, je třeba posilovat především složku sociální, je nutné, aby tyto děti uměly spolupracovat se slabšími, dokázaly pomoct, nepovyšovaly se. Ale v prostředí dnešních integrovaných tříd bude tato snaha s přibývajícím věkem čím dál obtížnější a méně vítaná od samotných vrstevníků. Toto má dle mého názoru smysl především na prvním stupni školy.
Poté jsem jednoznačně pro rozdělení na třídy "studijní" a "nestudijní" - což je velmi nepopulární a protitrendový názor. Tak, jako je to u už zmiňovaného talentu sportovního, kde se nad logikou věci nikdo nepozastavuje a těmto nadaným dětem se dostává "exkluzivního zacházení" (možnost cíleně rozvíjet sportovní talent ve společnosti stejně nadaných dětí) ve specializovaných třídách.
Podle mého je třeba separovat chytré (nebo spíše pilné) od hloupých (líných). Řetěz je tak silný, jak nejslabší je jeho článek - tohle pasuje na ZŠ snad nejvíce. Pokud do třídy nadaných dětí vrazíte hlupáka, tak to zbrzdí celý kolektiv....
Sám jsem chodil do výběrové třídy a zpětně to považuji za jedno ze svých nejlepších rozhodnutí...
Předem se omlouvám za dlouhý příspěvek...
Já teda chodím na osmiletý gympl a rozdíly mezi námi a základkou jsou pouze takové jak schopný je učitel-v něčem ted propastný rozdíl, v něčem jsou napřed.
Sama uvažuji nad prací učitelky, proto následné kritizování neberte jen jako pubertální výlevyNedokážu pochopit, že může učit AJ někdo, koho opravují již žáci v primě, natož když učí septimu-ti už si ani neškrtnou. Zase ale musím vychválit novou učitelku na biologii(předchozí odešla na mateřskou, měla jsem ji ráda, ale tak nějak mě nenutila opravdu se snažit), která si myslím spoustu z nás dovede k lásce k biologii a některé k nenávisti herbářů, minerálu a podobných zhovadilostí
Ale tak nechci tady hodnotit jen učitele, ale jen tím chci vyjádřit, že když je dobrý učitel, tak je jedno jestli jste na gymplu nebo na základce...
Ke školník uniformám-jsem na malém městě, takže tady ty rozdíly nejsou obrovské a navíc bych to asi nesnesla, to je něco s čím opravdu nesouhlasím.Já nenosím značkové věci, naopak mě baví se prohrabovat věcmi ze sekáče a leckdy slyším, že mi to sluší více než ten kdo je od hlavy k patě značkový.
K projektům-spousta učitelů k tomu má odpor, protože nestíhají dobírat, ale to opravdu není každý měsíc a projekt o našem městě mi hodně dal, takže je to různé.
Největší problém je na gymplu se sportovci (turnaje, závody, zápasy) a lidmi co chodí do ZUŠ zejména sboru (soutěže, soustředění, koncerty) a neustále je nám předhazováno, že se to odráží na známkách, přitom já mám vyznamenání a jsem sboristka.Prostě i kdyby někdo neměl mimoškolní záliby, tak by se ty známky až tak nelišili, spíš lidé co se něčemu věnují se snaží vše udržet v chodu a komu se někdy něco nepovedlo, že?
Bez biflování se prostě něco neobejde-třeba chemie značky prvků apod. a to co se musím biflovat já a co mamka je úplně něco jiného- já toho mám méně, takže si vlastně nemám na co stěžovat.
Na všeobecném gymplu je těžké to, že každý učitel si myslí, že ten jeho předmět je nejdůležitější a přitom já pořádně nevím co se mi opravdu bude hodit, protože na gympl jsem šla proto, abych si to mohla ještě rozmyslet, tak nevím, nevím
A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.