Možná je to absurdní, ale pro mě je angličtina důležitější. Kdo ví co bude za pár let. Gramatiku českou umim, mluvení umim akorát plavu v autorech a literatuře (to mi přijde zbytečné ale budiž). Když jedu někam do zahraničí a řeknu jim ,Dobrý den já bych chtěla' ...blablabla tak na mě budou koukat na blázna. Čeština neni světový jazyk a tudíž pro mě nedůležitá ... Třeba mi za to utrhněte hlavu
Cituji Mischellin: akorát plavu v autorech a literatuře (to mi přijde zbytečné ale budiž
Myslím, že Ti hlavu nikdo trhat nebude, vyjádřila jsi svůj názor a na něj máš právo. Ale třeba tohle mi přijde jako všeobecný základ, rozhled, který by každý člověk aspoň trochu na úrovni měl znát... Ale to třeba člověk taky ocení až později...
Cituji Mischellin: pro mě je angličtina důležitější
Než Tvůj mateřský jazyk? To je fakt zajímavý názor, ikdyž s ním nesouhlasím - pokud se chceš nějak uplatnit v ČR, jazyk je pro mě základ. Pokud v ČR jen čekáš, než Ti bude 18 a vypadneš od rodičů do zahraničí, pak to chápu
Reaguji na Mischellin:
nebudu se raději vyjadřovat k obsahu tvého příspěvku, ale kde jsi přišla na to, že umíš českou gramatiku? pokud nezvládáš vlastní jazyk, raději nechci znát úroveň toho "světového"....
Reaguji na Julie24:
než někoho opravíte, čtěte celou diskuzi, abyste se příště zase společensky neznemožnila
Podle úrovně znalosti AJ věkové skupiny 20-30 si dovoluji tvrdit, že další povinný cizí jazyk je nesmysl a měla by se spíš rozšířit výuka toho základního.
Cituji bono2: měla by se spíš rozšířit výuka toho základního.
Ale vždyť to už funguje. Většina škol už přistupuje k výuce AJ od první třídy.
Nechci, aby se někdo urazil, ale napsat to prostě musím. Mě se zdá, jako by tu každému druhému vadilo, že se děti učí dva jazyky a když někdo neumí anglicky perfektně, tak je hned odepsaný. Co já vím, tak si spoustu známých ve věku mých rodičů stěžuje, jak měli za komunistů málo příležitostí se jazyky učit a že je to teď mrzí, druhá půlka si zas stěžuje, že je toho na děti moc a že nic neumí pořádně. Ať si rodiče rozmyslí, do jaké školy svoje dítě dají, jestli budou chtít, aby se učilo jeden, dva, tři, čtyři jazyky a ať se rozhodnou, na jaké úrovni to pak má umět. Pak snad nikdo nebude mít problém s tím, že dva jazyky jsou moc.
A jinak, angličtina je důležitá, ale jsou i jiné jazyky a někomu jdou líp. Já se angličtinu učila od první třídy a i tak jsem se donedávna styděla mluvit, i když znalosti a písemný projev mám naprosto v pořádku. Naopak francouzštinu jsem studovala 6 let, ale protože jsem v ní musela mluvit v 5 předmětech ať jsem se styděla nebo ne, tak mě to dost nakoplo. Tím chci říct, že to není o druhém jazyku a jeho vyučování, ale o přístupu školy a vyučujícího, jestli na to mluvení zatlačí, bude ho vyžadovat a děti se otrkají nebo si radši nechá děti dělat nějaké to cvičení. Protože spousta lidí v té kategorii 20-30, jak tady někdo zmínil, které znám, umí anglicky dost dobře, ale stydí se, že se znemožní, protože to s nima nikdo nikdy netrénoval, popř. jim ještě řekl, že se jim ti Angličani stejně budou smát, jako my se smějeme třeba Vietnamcům (což mi přijde mimochodem fakt úchylné, protože já se nikomu nesměju, spíš oceňuju, že jsou schopní se rychle naučit mluvit a snaží se).
Reaguji na marbee:
a komu konkrétně podle tebe vadí, že se na škole učí dva jazyky ? já jsem tento dojem nezískala asi u nikoho tu v diskuzi. ani dojem, že kdo neumí anglicky perfektně, je odepsaný...
a už vůbec nechápu, k čemu je člověku, že se deset let učí anglicky, když "se pak stydí" a nikdy tu angličtinu nepoužije. to mi spíš přijde jako podpora argumentu, aby to školství s množstvím jazyků nepřehánělo, a spíš se snažilo naučit žáky aspoň jeden cizí jazyk tak, "aby se nestyděli" a k něčemu jim byl.
Cituji imoen: další povinný cizí jazyk je nesmysl
Myslela jsem to obecně, prostě to tak vyzní. Např. druhý jazyk je nesmysl, ať se první naučí dobře anglicky atd. Děti by se měly rozvíjet od malička, kdy jsou schopné to vstřebat. Zdokonalovat se můžou pak postupně.
A co se týče studu, není to podpora pro jeden jazyk na škole. Je to o tom, že většina učitelů má radši svůj klid a o konverzaci se moc nestará. Navíc jsem napsala, že mí kamarádi umí jazyk dobře, ale stydí se, protože s nimi nikdo nemluvil. To pak není o znalostech, fakt ne.. Znalosti můžeš mít jak docent, ale pokud tě někdo nenechá cizí řečí pomalu ani promluvit, tak si říkáš: "Nebudu mít špatný přízvuk, porozumí mi...?" A kčemu je mu deset let studia? K tomu, že zná gramatiku, zná fráze, zná slovíčka. A stydět se může každý, v naší 15 členné skupině se nestyděli jenom dva kluci. Ale ta profesorka to z nás ostatních dostala, pochválila nás za dobrý přízvuk a sebevědomí tu bylo hned a my jsme směle mohli využívat naše znalosti.
Reaguji na BlackCoffee:
myslel jsem jen rozšířit počet hodin anglického jazyka - například o 2 hodiny týdně (minimálně tolik hodin týdně se vyučuje druhý jazyk).
Proč by se měla spousta vyučených řemeslníků, dělníků, středoškoláků pracujících pro české firmy učit povinně 2 jazyky, když jejich angličtina chátrá a nevyužívají ji? 2 jazyky by měly být povinné na jazykových školách a gymnáziích, případně volitelné místo VV a HV na vyšších stupních ZŠ, SŠ.
Absurdní mi připadá to, že na spoustě VŠ není povinný ani jeden cizí jazyk a studenti si musí kurzy doplatit nebo se na to vykašlou a po státnicích si nemůžou napsat do CV aktivní AJ. Konkrétně já jsem se učil 3 jazyky, přítelkyně taky 3, sestra 4.....výsledek je ten, že nemůžeme s naší úrovní AJ vést jednání aj. a přicházíme o spoustu dobrých pracovních příležitostí, které obsadí lidé, kteří umí perfektně jen jeden.
Reaguji na bono2:
Tuším, co chceš říct, ale to už by bylo na jinou debatu.
Tady se mluví hlavně o jazyce/jazycích na ZŠ. Dle současné praxe mají děti
v 1.třídě hodinu týdně, v 2.třídě už hodiny dvě a od třetí 3 až 4 hodiny týdně, záleží na konkrétním ŠVP jednotlivých škol. K tomu leckdy konverzaci v cizím jazyce, kroužek, mnoho škol už začíná uvažovat o výuce pracovních činností, výtvarky apod. v angličtině, tam si děti zautomatizují základní povely, instrukce atp.
Nehodnotím tady ani úroveň jednotlivých kantorů, ani například věčné dabování pohádek pro nejmenší do češtiny atd., komentuju čistě hodinovou dotaci výuky AJ na ZŠ, což je, dle mého názoru, na základní vzdělávání ažaž.
Cituji marbee: Děti by se měly rozvíjet od malička, kdy jsou schopné to vstřebat. Zdokonalovat se můžou pak postupně.
to sice asi ano, ale v našich luzích a hájích není možné, aby se děti naučily víc jak jeden, maximálně dva cizí jazyky natolik, aby v nich byly schopné v zahraničí pracovat, případně v pohodě konverzovat s rodilým mluvčím. proto mi přijde jako úplně zbytečné mít plošně ve školách víc jak dva cizí jazyky, jak chce zakladatelka tématu, na jejíž příspěvek jsem reagovala.
pokud se student intenzivně nevěnuje všem jazykům, které se učí, nemá šanci je udržet na dobré konverzační úrovni. pokud se jim věnuje, nemá čas na jiné věci. mluvím o 2 cizích jazycích, víc opravdu zvládne jen hrstka vyvolených. to, že má někdo 4 roky AJ, 4 FJ, 2 NJ a ještě chodí na SPJ, neznamená, že mu to v životě k něčemu je - ani jeden z nich totiž nemá šanci zvládnout tak, aby se jím mohl živit. je to jen zpestření, rozvoj mozku, ale jinak víceméně ztráta času, protože že si umí objednat kávu na dovolené zas nějaké terno není.
proto za mě - nechte výuku více cizích jazyků jazykovým školám, ale proč plošně trápit studenty, kteří jazykově nadaní nejsou. my na gymnáziu měli AJ. po 4 letech většina třídy trpěla, protože ze základky přišla zcela nevybavena, nestíhali, a hle, už tu byl další povinný cizí jazyk! z toho pochytla něco tak polovina třídy. na VŠ 98% z nás mělo maximálně jeden cizí jazyk, takže ten druhý zcela zakrněl, protože málokdo měl čas, náladu a peníze na jazykovou školu a jeho udržování....pro mě jen další argumenty pro to, aby plošně byly více jak maximálně dva cizí jazyky. je to hodinová ztráta na úkor dalších předmětů, které by pro život mohly být prospěšnější. mluvím o všeobecném gymnáziu, ne o jazykovém.
volitelně ať si má kdo chce co chce. klidně i deset jazyků.
Cituji marbee: většina učitelů má radši svůj klid a o konverzaci se moc nestará
ano, právě jsi mi sama potvrdila, že zavádění dalších cizích jazyků je hloupost, protože většina učitelů neumí naučit ani jeden základní. jak by sis představovala zavedení dalších cizích jazyků? vyhodit všechny stávající "líné" učitele, kteří neumí jazyky učit, protože je kolikrát neumí sami, a někde sehnat nové?
Reaguji na imoen:
aha tak a máme tu další odbornici na jazyky podle čeho soudíš, že neumím dobře češtinu?
Cituji imoen: není možné, aby se děti naučily víc jak jeden, maximálně dva cizí jazyky natolik, aby v nich byly schopné v zahraničí pracovat
Nevím, proč by to nemělo být možné, nemyslím si, že by ty děti byly tak neschopné :/ někomu to sice nejde, ale ať jde na školu, kde je jazyků méně. Pochybuji, že by to bylo opravdu plošné zavedení na kompletně všechny školy...
Cituji imoen: pokud se jim věnuje, nemá čas na jiné věci
S tím nesouhlasím, ten, co se věnuje matematice a fyzice se nemá šanci naučit chemii? Nebo jak jako? Navíc spousta slov v různých jazycích má někde hluboko stejný základ.
Cituji imoen: to, že má někdo 4 roky AJ, 4 FJ, 2 NJ a ještě chodí na SPJ, neznamená, že mu to v životě k něčemu je - ani jeden z nich totiž nemá šanci zvládnout tak, aby se jím mohl živit.
Moje prateta, která dělala velvyslankyni je zářným příkladem toho, že to jde. Uměla šest jazyků na velmi vysoké konverzační úrovni. (A fakt si nemyslím, že by se narodila a uměla plynně francouzsky, anglicky-i s různými nářečními vychytávkami, rusky, německy, italsky a španělsky+koketovala s finštinou. Taky se to musela někde naučit, žádný učený z nebe nespadl)
Cituji imoen: ano, právě jsi mi sama potvrdila, že zavádění dalších cizích jazyků je hloupost
pokud si to myslíš.. Jnic takového jsem nepotvrdila. Já jsem právě od takovéto učitelky, která dbala více na gramatiku dostala do života hodně. Stejně jako od té, která byla spíše na mluvení a donutila mě konverzovat. Podle mě by jen měly být tyto síly vyvážené a osnovy by se měly v tomhle ohledu malinko poupravit. Toť vše
Reaguji na Mischellin:
nějak se mi to zdálo vzhledem k formě příspěvků. i když třeba jen nemáš ráda věty bez chyb jako já velká písmena
Reaguji na marbee:
píšu tak nesrozumitelně nebo co? :-/ kde jsem napsala, že děti jsou neschopné se naučit více jazyků? píšu, že nemáme systém schopný naučit všeobecně děti více jazyků. nemáme a dlouho mít nebudeme.
Cituji marbee: ten, co se věnuje matematice a fyzice se nemá šanci naučit chemii
ano, přesně tak. kdo se hlouběji věnuje matematice, nikdy nebude dobře umět chemii. protože čte o ní knihy, dělá od ní projekty, jezdí na matematické soutěže....a tento čas nevěnuje chemii. kdo má tři cizí jazyky, asi těžko bude zářit v zeměpise. jednak proto, že na to nejspíš nemá nadání (málokdo je takový polyglot) a hlavně na to nemá čas! vždyť jsem to psala --- chci-li si udržet jazyk živý, musím v něm číst, psát, mluvit, koukat na filmy...mám-li 3 cizí jazyky, zákonitě mi tato činnost zabere hodně času, který tudíž snad nemohu věnovat chemii....ale pořád mluvím o BĚŽNÉM studentovi, ne geniální osobě.
tvoje prateta je skvělá, ale v mém okolí jsou lidé, kteří jsou opravdu rádi, že se naučili během studia anglicky, a že pochytili něco z němčiny nebo angličtiny. je jich většina. ve většině případů jazyk stejně nepoužívají. tak proč mít povinně víc jak dva cizí jazyky? opravdu pochybuji, že zakladatelka tématu psala o jazykových školách, kde zločinní ředitelé nechtějí víc jazyků. ne, myslím, že psala o všeobecných nejazykových školách. o to mi jde, o tom píšu celou dobu. málokdo je schopen se naučit tři cizí jazyky tak, aby si v nich mohl přečíst noviny bez slovníku.
uvědom si, že tvoji tetu jazyk živí. kdo z lidí, co pracují např. jako lékaři, bude umět 6 jazyků? kde by na to brali čas? kde by konverzovali?
podívej, třeba já. učila jsem se AJ, FJ a tak z legrace rusky. angličtinu poměrně ovládám, používám ji, měla jsem ji na vš, rozumí mi rodilý mluvčí, víceméně si přečtu noviny, diplmovou práci jsem psala jen z anglických zdrojů. FJ jsem neviděla od gymnázia. nepamatuju si z ní ani ň, byť jsem ji tehda kdysi poměrně ovládala. během vš jsem opravdu neměla čas ani náladu se jí věnovat, na vš nebyla, já během školy pracovala, na jazykovku jsem neměla ani pomyšlení. k čemu by mi byl ještě nějaký další třetí cizí jazyk? a takových lidí je většina...kdyby hodiny určené pro další cizí jazyk byly věnované raději té angličtině, které jsme měli snad co já vím, dvě tři hodiny týdně, bylo by mi to mnohem platnější, mohli jsme třeba číst anglické noviny, nebo se dívat na anglické filmy....protože v běžných hodinách byl čas leda tak na gramatiku. a další cizí jazyk mít volitelný, nad rámec běžných hodin.
můžu říct, že naše třída vyšla po 7 letech AJ ze školy coby stádo telat, které si v základním cizím jazyce neuměli ani pomalu napsat životopis.
A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.