Cituji Patty: když jsem se jich zeptala, co jste dělali o víkendu, tak nebyli schopni dát dohromady větu
Řekla bych, že to je docela problém už i v češtině, natož v cizím jazyce. Nejlepší by to bylo vyrovnat - ale ne tak, že učitelé vynechají známé biflování (jak píšeš, žáci ti přesně řeknou pravidla, ale neumí je použít), spíš ho vyrovnat s procvičováním na praktických příkladech a mluvení, mluvení...
Cituji mia_: spíš ho vyrovnat s procvičováním na praktických příkladech a mluvení, mluvení...
Když jsem v maturitním ročníku prosila učitelku, ať rozdelí hodiny a přehodnotí plány tak, abychom měli alespoň 40 % výuky konverzační, nechápavě se zeptala, k čemu je mi konverzace.
Podotýkám, že gramatiku jsme všichni zvládali na dost dobré úrovni, maturita z cizího jazyka je u nás povinná.
Někde je to i o přístupu učitelů :/
Tak já jsem pro jazky u dětí, které na to mají. Já jsem jazyková a zárověň i na přírodní vědy, takže u mě byla jasná volba bilingvní česko-francouzské gymázium, kde jsem se pět předmětů (zeměpis, dějepis, fyziku, matiku a chemii) učila ve francouzštině, končila jsem částečně francouzskou maturitou ze sedmi předmětů a s mezinárodním certifikátem a můžu říct, že mi to hodně dalo. K tomu jsem měla ještě angličtinu, latinu a volitelnou ruštinu.
Můj bratr je taky jazykový, ale třeba u setry to tak zatím nevypadá. Takže brácha následuje moje kroky na tomto gymnáziu a sestra zatím zvládá jen angličtinu (je jí jen osm). Ale vypadá to, že spíš bude technický typ. Proto preferuju,aby škola dala jasně najevo svůj postoj k jazykům a rodič si podle toho mohl vybrat. Cílené omezování na všech školách by se mi fakt nelíbilo.
více jazyků povinně na všech školách plošně mi přijde jako hloupost. už dva cizí jazyky během studia jsou moc. pro průměrného studenta, jsou i na jazyky nadanější jedinci. češi neumí česky - podívejte se tady na omlazení, je to občas hrůza, a to sem chodí spíše vzdělanější část národa - a v osnovách mají x cizích jazyků.
zastávám názor, že až jedinec ovládne vlastní jazyk na slušné úrovni, má se učit jazyk cizí. jinak je to absurdita. pokud nezvládá ani základy, jako kde jaké y/i a neumí použít vyjmenovaná slova, k čemu mu je jazyk zcela cizí?
nebo k čemu jsou dva cizí jazyky na učňáku, kde pokud předložíte studentovi složitější text v mateřském jazyce, nechápe ho a není s ním schopen pracovat?
u nás na základkách v okolí mají děti jakože angličtinu, španělštinu a kdovíco, ale když s nimi pracuji, neznají úplné základy češtiny, neznají hodně zcela běžných českých slov...a hodinami cizích jazyků jen ztrácejí čas k učení češtiny :-/ 12leté holky píší "svím spůsobem, denník, vysačka" a raději nepokračuji...a pak jdou na "fráninu"...
jen tak dál...
ps pro rejpaly: velká písmena nepoužívám, pokud nutně nemusím. nelíbí se mi. neznamená to, že je neovládám.
jaj, a ještě mě napadlo, že k čemu dva tři cizí jazyky, když úroveň výuky je taková, jaká je = hromada gramatiky, ke konverzaci nedojde, až potkám cizince, raději uteču? znám jen hodně málo lidí z běžné české školy ( tzn. ne jazykové), kteří jsou po 3-4 letech jazyka schopni vysvětlit v pohodě a bez stresu cizinci cestu nebo mu poradit s výběrem restaurace....nedejbože se pobavit o svých pocitech....v tom případě pro mě ztracené 4 roky, které by se daly využít jinak.
mě by škola nepřipravila ani k jedné z těchto situací. zachránila mě osobní aktivita, a cesty do zahraničí, samostudium...
Cituji imoen: znám jen hodně málo lidí z běžné české školy ( tzn. ne jazykové), kteří jsou po 3-4 letech jazyka schopni vysvětlit v pohodě a bez stresu cizinci cestu nebo mu poradit s výběrem restaurace.
To je přesný To si pamatuju, jak jsme se zrovna učili ve škole to navigování cesty, tuším někdy v prváku na SŠ a já pak šla asi dva dny nato po městě, zastavili mě cizinci, v ruce mapu a: "Do you speak English?" A já zavrtěla hlavou a odešla Takže tak praxe Prostě mě to zaskočilo a nebyla jsem schopná ze sebe nic dostat. Pravda, byla jsem tehdy docela tele....ale jen mě pobavilo, že jsme se to zrovna učili a já to přesto nebyla schopná použít. Hráli jsme ve třídě scénky se spolužáky...no a pak ta praxe
Cituji imoen: a pak jdou na "fráninu"
Taky jsem chodila na "fráninu" a česky jsem uměla a umím dobře-aspoň si to tedy myslím . Myslím, že nelze takto plošně soudit. To zní, jak kdyby nikdo nic neuměl, ale chlubil se, kolik jazyků se učí a jakože zvládá. Někomu prostě jdou a někomu ne. Samozřejmě by měl být mateřský jazyk na prvním místě, ale jsou lidé, kterým nepůjde stoprocentně nikdy a přitom budou ovládat i cizí jazyky. Každý člověk je originál a některým jdou cizí jazyky lépe, než ten jejich vlastní.
Proto si opravdu myslím, že učit by se je děti měly a to v jakékoli míře, v jaké chtějí a v jaké uznají za vhodné jejich rodiče. Některé školy by podle mne měly být založené jazykově hodně, některé míň a některé vůbec a rodiče snad posoudí, kam svoje dítě chtějí dát a na co má (to, že existují nesoudní rodiče, nechám prozatím stranou).
Cituji marbee: Některé školy by podle mne měly být založené jazykově hodně, některé míň
Ano, tak to vlastně je. Můžeš dát dítě do jazykové školy, do jazykové třídy, na víceleté gymnázium.
Na běžné ZŠ se dnes děti učí AJ většinou už od první třídy a na druhém stupni k povinné AJ pribývá volitelně druhý jazyk. Ten si většinou zvolí právě žáci jazykově nadaní. Nabídka nějakého dalšího jazyka většinou také přichází ve formě kroužků a takto mi to přijde naprosto přiměřené. Zároveň s tímto ale nesouhlasím:
Cituji imoen: češi neumí česky
Cituji imoen: a v osnovách mají x cizích jazyků.
Jednak absoulutně souhlasím s tím, co psala marbee, to že někdo neovládá gramatiku, ještě neznamená, že by se nemohl domluvit v cizině (kvalitu výuku nechám stranou, myslím, že na ty potřeby už školy pomalu začínají reflektovat, nebo by aspoň měly, sakra), a potom na běžné ZŠ to funguje tak, jak jsem popsala. Povinně většina dětí rozhodně x jazyků v osnovách nemá.
Cituji BlackCoffee: Povinně většina dětí rozhodně x jazyků v osnovách nemá.
To je pravda Já jsem hodně jazyků chtěla, tak jsem si je vybrala. Jinak podle mne jsou dva jazyky standart, se kterým se dá žít, popřípadě ho přežít a myslím si, že to to dítě jednou setsakramentsky ocení, pokud se aspoň něco naučí, ale to už záleží i na snaze jedince, nejen na škole..
Reaguji na BlackCoffee: Reaguji na marbee:
nevm, jestli jste mě pochopily správně. já neodsuzuju gramatiku, ani jazyky. ale zakladatelka tématu chce "ještě více jazyků do škol", a to podle všeho plošně. a s tím nemohu souhlasit, neb to pokládám za nevhodné vzhledem k důvodům ve svých dřívějších příspěvcích.
s rozdělením škol na jazykové a méně jazykové souhlasím 100%.
já taky chodila "na fráninu" šlo mi ale o to, že ji mají děti na základní škole dřív, než jsou schopné vyrobit českou větu bez alespoň jedné chyby, a do toho už mají třeba agličtinu. a to nevím, je-li dobře.
Cituji imoen: že ji mají děti na základní škole dřív, než jsou schopné vyrobit českou větu bez alespoň jedné chyby, a do toho už mají třeba agličtinu.
Vím, co myslíš. Ale těm dětem v první, ba ani ve třetí třídě neleje nikdo do hlavy složitou gramatiku. Děcka by si měla hlavně hrát, naposlouchat řeč, reagovat na povely, popřípadě zazpívat plno dětských písniček, kde se ty větné vzorce vlastně pasivně učí, naučit se takový to klasický maj nejm iz apod.
A s tím já osobně nemám problém ani ve školce.
S ostatním, cos napsala, naprosto souhlasím.
Cituji imoen: šlo mi ale o to, že ji mají děti na základní škole dřív, než jsou schopné vyrobit českou větu bez alespoň jedné chyby, a do toho už mají třeba agličtinu. a to nevím, je-li dobře.
Já si myslím, že to dobře je, děti začínají brzy, ve věku, kdy se dobře učí nové věci. Pro některé "nejazykové dítko" to může být těžké, ale právě proto by tu měly být i ty jiné školy, méně jazykové, kde výuku jazyků začínají později např. ne od první, ale od třetí třídy.
Navíc si myslím, že není od věci konzultace s psychologem před nástupem do školního zařízení, pokud si rodiče nejsou jisti se zaměřením a dovednostmi svého dítěte
Reaguji na okynko: Právě že hodně lidí z mé základky už by se teď nedomluvilo ani tou angličtinou (Ježiš, teď to uplně vypadá, že jsem chodila na nějakou základku pro pit.omce).
Nee,nevypadá to tak. Ale já třeba od 5.třídy byla v jazykové třídě, takže pak většina z nás těma jazykama pokračovala. To já taky, ale z němčiny jsem přesedlala na IJ.
Jinak italština je fakt super(i když ji moc teda bohužel nepoužiješ), tak přeju ať ti to jde
Reaguji na okynko: Mám známou ředitelku ZŠ na vesnici a bohužel má dost problémy se sháněním jazykářů, ne každý schopný jazykář chce učit a ne každý chce učit na vesnici, dojíždět...
Jo, je to pravda. Naše angličtinářka to s náma dotáhla do devítky a šla někam papírovat. A na okrajovejch částech je to asi ještě horší (jsem z Brna, takže tady je to asi lepší).
Cituji imoen: češi neumí česky - podívejte se tady na omlazení, je to občas hrůza, a to sem chodí spíše vzdělanější část národa -
Souhlasím s tím, že Češi neumí česky, zejména tady na Omlazení. Dovolím si ale nesouhlasit s tím, že sem chodí spíše vzdělanější část národa.
Pozn.: Na začátku věty se píše velké písmeno ...
Jinak souhlasím s výukou 2 cizích jazyků na základních a středních školách.
Cituji imoen: ps pro rejpaly: velká písmena nepoužívám, pokud nutně nemusím. nelíbí se mi. neznamená to, že je neovládám.
Cituji Julie24: Pozn.: Na začátku věty se píše velké písmeno ...
Ach jo. Možná by stálo za to si diskuzi přečíst celou.
A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.