Tak já nevím, všichni ze třídy máme základní úroveň a učitelka nám nadiktovala vše, co musíme znát (a je to i v učebnici maturita 2011) a je to teda:
literární druh, literární žánr, literárně historický kontext, uměl směr, další autoři té doby, jazyková charakteristika, typ vypravěče, děj, charakteristika hlavních postav, místo a období děje, další druhy umění té doby, základní informace o životě autora (co ovlinily jeho tvorbu), další autorovo díla
Takže jsem si každou knížku zpracovala a tohle se o každé z nich učím. Takže mi to bude k ničemu?
Reaguji na Andilek183: psala jsem email profesorovi, tak že on se nás na kontext doby a takové to o autori a knize nemůže zeptat. To může jen u vyšší. Ale pry je dobré to umět, když budu v koncích s úryvkem, tak mám o tom začít já sama
Já jsem maturovala minulý rok, vytáhla jsem si Sophiinu volbu a začala jsem zařazením díla (2. světová válka, může být i charakteristika doby, např. u národního obrození) a co to vlastně je (psychologický román), pak jsem přesla k autorovi, pár vět o jeho životě + 2 další díla. Pak jsem vyjmenovala hlavní postavy a přešla k převyprávění děje, upozornila jsem na to, že autor osoby detailně charakterizuje a tak (prostě "moje" postřehy), dále bylo určení kompozice (já tady říkala něco o dějových liniích, ale třeba u Romea a Julie bych řekla, kolik má hra dějství), jazyk díla (používání hovorového jazyka, argotu apod.), jako záchrana se dá vykládat o tom, že byl podle knihy natočen film...
No a u neuměleckého textu to bylo o určení funkčního stylu ukázky (např. publicistický: jeho funkce - sdělovací, cíl - informovat, hlavní znak - aktuálnost, jazyk tohoto stylu - spisovný, neutrální, útvary - článek, fejeton atd., trošku se o tom rozmluvit
Reaguji na angeeel: jsem na tom podobně, také jsem sázela víc na tohle, kdyby jsem se sekla u úryvku, ale jak jsem psala andílkovi → psala jsem email profesorovi, tak že on se nás na kontext doby a takové to o autori a knize nemůže zeptat. To může jen u vyšší. Ale pry je dobré to umět, když budu v koncích s úryvkem, tak mám o tom začít já sama
Reaguji na ewule: měla jsi základní úroveň?
A měla jste rozpracovanou strukturu textu? Mě říkala profesorka že spíš mám počítat že tam bude jen obecná, bez těch bodů co s tím máš dělat.
To by měli mít ale všichni stejné od Cermatu ne?
Reaguji na ewule: takže ty jsi ale víc mluvila o knize a taky jsi jí začala. Až pak o úryvku. Já jdu totiž na potítko, ti za mnou už budou v pohodě řeknu jim co a jak.Mě nemá kdo
Reaguji na princeska: Měla jsem nižší úroveň.
Myslím, že na tom papíře nebylo nic, jen ta ukázka. To, co k tomu máme říkat, nám řekla naše učitelka. Dost otázek s námi vypracovávala, takže jsme věděli, co chce slyšet, na co se může zeptat. Moc právě nechápu, že vám to učitelé neřekli...
Cituji princeska: takže ty jsi ale víc mluvila o knize a taky jsi jí začala.
Ano, víc (déle) jsem mluvila o knize, o psaní za druhé války jsem snad neřekla nic a k tomu autorovi opravdu asi 3 věty. Mluvila jsem o tom ději, učitelka občas položila otázku jak tam bylo tam to...
A ten neumělecký text byl naposled, spíš pro vyplnění času
Reaguji na ewule: já třeba vím co s rozborem knihy ze školy, ale nevím čím začít, mě by víc vyhovovala kniha až pak se věnovat uvedenému textu. Radši by jsem aby viděli že něco umím - autor, kniha, doba apod.. a když by se mi až tak nedařilo s textem, tak by třeba pak byli mírnější. Právě mě tu včera zarazilo v této diskuzi jak tu někdo psal, že o autorovi a době atd, že to u vyšší úrovně, tam to mají navíc k textu. že nižší má jen práci s textem. Že si to mám najít na stránkách maturity a je to tam doopravdy.
Proto se zajímám, jestli když tam dojdu, tak začít úryvkem a konkrétně co všechno. My jsme si také dělali ve škole ty rozbory ale kniha, autor, doba, jak je to napsáno (ale ta kniha-ne ta pasáž na pr. listu), nikdo nás neupozorňoval co se má dělat u nižší a co u vyšší úrovně
Cituji princeska: ale nevím čím začít, mě by víc vyhovovala kniha až pak se věnovat uvedenému textu
Myslíš jako, že nejdříve chceš mluvit o ukázce z knihy a pak až o ukázce toho funkčního stylu? Mě osobně to takhle přijde logické, ale každý učitel to může chtít jinak, to se opravdu radši zeptej jeho. Jinak ale ten neumělecký text není těžký, takže v tom bych neviděla problém.
Cituji princeska: Právě mě tu včera zarazilo v této diskuzi jak tu někdo psal, že o autorovi a době atd, že to u vyšší úrovně
to je opět individuální, každý učitel má jiné nároky a svůj styl, ale myslím, že 3 věty ! o autorovi + chápat tu dobu, ve které dílo vzniklo, by měl každý maturant, ať už vyšší nebo nižší. Mám ale pocit, že charakristiku doby si naše učitelka nechávala na konec vyprávění o uměleckém textu, pokud bylo ještě dost času
Reaguji na ewule: ne myslím že já by jsem raději o kniha, autor, kontext doby, kompozice knihy → to co mám předem připravené a naučené, tam si jsem jistá, bojím se víc improvizace → práce s úryvkem uměl. textu
Reaguji na princeska: Nejlepší bude, když se necháš ve škole vyzkoušet tak, jako u maturity a hned budeš vědět, co bude učitel chtít, jak postupně Pokud u maturity budeš naučená (a učila ses celý rok a ten učitel to ví), tak tě nic nezaskočí tak moc, abys to nemohla udělat
Reaguji na princeska:
Ale zase proč by nám to učitelka na čj diktovala že tohle musíme vědět? A třeba říkala, že na děj se neptají, že se předpokládá, že ho známe z té knihy, že se to říká až když ti třeba zbývá čas. A holky tady píšou, že musíme vědět, jak to pokračovalo, co tomu předcházelo atd a to já moc nevím.
Reaguji na princeska: Ono,i když je to státní maturita tak učitelé si můžou vybrat jestli to trošku pozmění, nebo nechají všechno tak jak jim to pošlou, většinou to bývá tak, že to nechává tak jak to dostanou, nebudou si přece přidělávat práci ale někteří třeba zrovna Vás profesor to trošku pozměnit mohl, kamarádka maturovala minulý rok prvně státně a taky se jich učitelka ptala na dílo, ale pokud nevěděla třeba ten historický kontext tak měla za 2 taky jsem z toho jelen, radši se budeme řídit tím co říkají učitelé na našich školách
A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.