Holky, poraďte, je možné v MŠ učit, pokud má dotyčná maturitu a k tomu pedagogické minimum pro učitele SŠ? U nás na jihu Čech nevím o žádném kurzu předškolní pedagogiky, Bc. studium nepřichází v úvahu, známá se na něj necítí. Poradíte?
Zatím to možné je.
O kurzu předškolní pedagogiky jsem nikdy neslyšela.je potřeba studium, denní nebo dálkové,
které nabízejí vysoké příp.vyšší odborné školy - 3-4 roky.
Verush
Mluvila jsem o tom s naší paní učitelkou ve školce (dcera nastupuje v září do ZŠ). Je možné tuto profesi vykonávat i se SŠ, ale projeví se to na platu (podle tabulek bude mít nižší než kdyby měla VŠ) a pokud se o stejnou pozici bude ucházet někdo s VŠ asi bohužel dostane přednost.
Já si nemůžu pomoct, že mě to přijde jako ptákovina, aby učitelka v MŠ měla VŠ. Nám se střídaly na oddělení Berušek 2 paní učitelky. Jedna se SŠ, která to s dětmi skutečně uměla a druhá s VŠ, která sice měla diplom, ale to bylo asi tak všechno. Zatímco ta se SŠ jednala nějak tak instinktivně a měla na svou práci talent. Ta s VŠ ten talent neměla, měla děti ráda, ale neuměla to s nimi a aplikovala na ně až moc přístupy nastudované z knížek.
Takže myslím, že učitelka v MŠ by to měla v prvé řadě umět s dětmi a ne mít titul, ten je dětem u zadečku
Cituji Verush: Holky, poraďte, je možné v MŠ učit, pokud má dotyčná maturitu a k tomu pedagogické minimum pro učitele SŠ?
Nestačí. Buď musí mít střední pedagogickou školu, a nebo vyšší odbornou, se zaměřením na učitelství v MŠ. Na VŠ se sice studuje předškolní pedagogika, ale je potřeba si zjistit, jestli je to studijní program zaměřený na učitelství a ne na přípravu teoretika v oblasti předškolního vzdělávání (navíc to vlastně Tvoje známá studovat nechce). Kurzy v téhle oblasti myslím žádné nejsou, absolventek SPgŠ je dost a dost, obecně není nouze o kvalifikované učtelky. Jinak tu je téma, kde se tyhle věci také řešily: učitelka v MŠ
Cituji Miinka: Takže myslím, že učitelka v MŠ by to měla v prvé řadě umět s dětmi a ne mít titul, ten je dětem u zadečku
Souhlasím. Buď "to"(přístup k dětem,instinkty,zaujetí) člověk v sobě má nebo ne.
A žádná škola mu k tomu nepomůže.
Jestli bude VŠ k tomuhle nutná, tak brzy zůstanou školky zavřené. Kolik lidí s vysokoškols. diplomem se požene dělat do MŠ, za ty peníze a zodpovědnost.
Cituji hanci: A žádná škola mu k tomu nepomůže
Jenže tohle téma je o tom, jaké vzdělání je potřeba pro učitelství v MŠ. I kdyby měla Verushina známá pedagogický talent od pánaboha, stejně nad ní bude stále viset damoklův meč nedostatečné kvalifikovanosti, tudíž možnosti přijít o práci, nižšího platu atd. Je tady také zákon o pedagogických pracovnících, prostě to bude čím dál těžší, být ve školství bez "bumážky".
Cituji hašlerka: hanci
A žádná škola mu k tomu nepomůže
Jenže tohle téma je o tom, jaké vzdělání je potřeba pro učitelství v MŠ.
To byla jen "reakce" na příspěvek výše. Znám nadpis tématu.
I problematiku kvalifikovanosti pedagogických pracovníků. Sama jsem byla nedávno ve stejné
situaci.
Z pozice budoucí matky bych jednoznačně preferovala vysokoškolsky vzdělanou pedagožku i v mateřské škole a pravděpodobně by to bylo i jedním z kritérií na výběr MŠ. Rozumím tomu, že SŠ vzdělaná žena to může s dětmi umět a děti ji budou zbožňovat, protože je nechá si hrát, kreslit apod. Ale pro mě je MŠ především startem pro základní školu a další vzdělávání. Děti v tomto věku mají neuvěřitelné paměťové schopnosti a talent učit se mnoha novým věcem, proto je dobré tyto schopnosti rozvíjet na maximum a opravdu dětem věnovat kvalitní péči už od začátku, která se jim v životě mnohokrát vyplatí. Pro učitelku by neměl být problém připravit takové hry, aby se dítě nejen bavilo, ale také naučilo něco praktického a využitelného a tady obyčejná střední škola, případně ped. minimum pro SŠ neobstojí. Samozřejmě že je možné, aby si učitelka doplnila vzdělání doma či jinak a takto se dětem věnovala, ale to jí bohužel nezakládá nárok na patřičné platové ohodnocení ani na jistotu pracovního místa. Učitelka totiž není jen paní na hlídání, učitelka musí učit.
hanuliska
A ty si myslíš, že tohle učitelka se SŠ nedovede? Představ si to, že z naší zkušenosti můžu říct, že paní učitelka se SŠ vymýšlela dětem lepší program než paní učitelka s VŠ. Tím myslím program, který k něčemu vedl, děti se něco naučily. Právě paní učitelka s VŠ nechala děti si jen malovat a hrát.
Myslím, že být dobrou učitelkou v MŠ nezaručí ten titul, ale právě ten přirozený talent.
Takže z pozice matky raději dítě svěřím někomu s talentem bez titulu, než s titulem bez talentu.
Moje kamarádka učí na základní škole a to má "jen" SŠ a vůbec ne pedagogickou
Miinka
Samozřejmě že to záleží jednotlivě na osobnosti a schopnostech učitelky. Ale to nikdy nevíš dopředu a obecně má VŠ vzdělaná učitelka lepší předpoklady. Řekla bych, že případ u vás je spíše výjimka a tvoje individuální zkušenost a v tom případě můžeš být ráda, že to máte alespoň takto a že SŠ vzdělaná se skutečně postará. O tom, jaká je kvalita práce učitelky se všeobecně ujistíš osobně, zeptáš se dítěte apod. Jde o to, že na VŠ tě naučí neustále si doplňovat znalosti i během profesního života (mění se doba, požadavky na to, co mají děti umět). To, že ta s VŠ u vás nemá zájem je pravděpodobně dáno nízkým platovým ohodnocením, které se jistě pro člověka s VŠ nehodí, i když nebudeme si nic nalhávat, pedagogické obory nebudou nikdy tak náročné jako např. medicína a navíc stačí opravdu jen ten Bc. titul. Nebo bych alespoň požadovala přímo specializovanou střední školu a potom reference na danou mateřskou školu. Opakuji, buď ráda, že jsi ta spokojená a máte u vás výuku dobře zajištěnou, ne všude to tak je.
Holky, asi žiju v jiném světě než vy.
V tom případě si pomalu začínám zvykat na to, že buď obětuju kariéru a budu s dítětem déle doma nebo holt otevřu peněženku a zaplatím mu soukromé kvalitní vzdělání.
Cituji tkanicka: ve školkách připravují měsíční plány, které se dělí ještě do týdenních
A ještě do denních, plánování pobytů venku-za jakým účelem,nemůžem dětičkám dopřát
žádný prostoje Z mateřských škol se pomalu, ale jistě stávají univerzity
Co nejvíc kroužků, každý měsíc třídní schůzky,cizí jazyky nejlépe od 3 let, odpočinek po obědě?-zbytečnost.
Jak jsme bez tohohle všeho MY mohli vyrůst?
hanuliska
Učitelka s VŠ nemá lepší předpoklady. Učitelka s VŠ prostě jen udělala přijímačky (podotýkám, že na danou školu nejsou nijak těžké) a pak se hezky naučila u zkoušek odříkat to, co jí naučily u přednášek. Znám jednu holčinu, která to studuje, ona má talent a chce dělat učitelku v MŠ, nicméně tvrdí, že ta škola je k ničemu, že je to ztráta času. První rok se učí zpravidla to, co bylo obsahem občanky a rodinky na ZŠ a obsahem psychologie na SŠ. Co se jí na té škole vysloveně nelíbí, je zevšeobecňování a nepoužívání vlastního rozumu. Tvrdí, že jeden den praxe, jí dá víc než celý semestr přednášek.
Jediné, co to alespoň trošku omlouvá, je fakt, že se jedná o relativně nový obor.
Jinak soukromé školství rozhodně není vždy kvalitnější jak státní. Znám kvalitní soukromé i státní školy a stejně tak nekvalitní státní i soukromé.
A ještě se mi líbí hláška, že na VŠ tě naučí si doplňovat vzdělání - promiň, ale směju se. Vzdělání v oboru si doplňuje člověk bez ohledu na titul, ale na základě toho, jaký vztah má k oboru, jak ho baví. Sama to vidím u sebe na škole, já ten obor zbožňuju, učím se mimo povinný rozsah, ale jsou tam lidi (a není jich málo), kteří razí heslo - až tohle dokončím, už nikdy neotevřu jedinou odbornou knížku a tak je to asi na všech VŠ, jsou tam lidé, které daný obor zajímá a lidé, kteří daný obor studují jen kvůli titulu, protože bez něj by tu práci vykonávat nemohli.
hanuliska
Nežiješ, já souhlasím s tebou
Pro ostatní....je to možná blbé ale je to holt tak...a dodělat si třeba dálkově tu pedagogiku není zase takový problém - kdo toto (nebo jakékoliv jiné) povolání chce dělat, tak se má snažit ne? Trochu se o to zasloužit....a upřímě, ta VŠ co na tohle potřebujou není žádnej matfyz...takže to, že na to ženská nemá "chuť" není žádná omluva, ale výmluva Samozřejmě nějaké staré paní chápu, že se jim do toho už nechce, ale mladší baby do 40ítky, kde je problém?
A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.