Cituji Doudou: Na to slouží různé oddělovače, pak je to přehledné. Lepší je mít jeden na všechno než na každou věc zvlášť.
To jo, ale třeba takové ty lísky menšího formátu - třeba ty registrační jak tu bylo napsáno, ale i věci jako očkovací průkazky, rodný list a takové, tak na to se mi osvědčily takové ty plastové kapsičky, vypadá to jako obálka a je to buď na patentek nebo na suchý zip, tohle nevím, jak bych do toho šanonu dala, leda mě teď napadá tu kapsu procvaknout nebo jestli se vyrábějí možná i s tím dírkovaným okrajem jako jsou u euroobalů?
Ale v každém případě mi přišlo takové nešikovné mít takovýhle malý formát v A4 šanonu, nebo možná jsou i nějaké menší šanony? Nevím.
Jinak v šanonu mám některé dokumenty hlavně od bytu ale to jsou právě všechno formát A4, to menší tam nedávám.
Cituji Minette: lísky menšího formátu
Cituji Minette: plastové kapsičky, vypadá to jako obálka a je to buď na patentek nebo na suchý zip
Cituji Minette: procvaknout nebo jestli se vyrábějí možná i s tím dírkovaným okrajem jako jsou u euroobalů?
Není třeba procvakávat! Dají se koupit jednak přímo euroobaly A5 a nebo ty kapsičky co píšeš (zip, patentka) už také s děrovaným okrajem.
A jadnak je lze dávat do malého šanonu A5 (ty jsou normálně k sehnání) a nebo já je dávám do těch klasických velkých spolu s A 4 dokumentama.
Př.
- zaměstnání: vytvořím si titulku s názvem práce, pracovní sml. je ve formátu A4, ale př. evidenční důchodový listy nebo výplatní pásky jsou malé, tak ty vkládám do těch menších folií.
- televize + pevná linka: smlouvy a vyúčtování velký formát, ale poukázky sipo malý
- záruční listy + návody: velký formát, ale paragony jsou malý
apod.
Cituji Doudou: kapsičky co píšeš (zip, patentka) už také s děrovaným okrajem.
Jé tak to jsem vůbec nevěděla, díky.
Taky musím říct, že jsem nakonec i všechny ty návody dost ztenčila tím, že jsem vystříhla jen tu českou verzi, super tip
Zatím jsem teda přešla na šanony - mám teda jen A4, ale i tak je to opravdu daleko přehlednější
Holky ještě bych měla jeden dotaz: Jaké všechny typy dokumentů a papírů shováváte a co už vyhazujete?
Já jsem kdysi schovávala úplně vše - třeba i montážní návod a podobně. Teď už vyhazuju - hlavně od drobnějších věcí - ale kolik let si například necháváte doklady o zaplacení něčeho nebo vložení peněz na účet (pokud jde o větší částku)? Našla jsem doklad dokonce z r. 2004 Stále jsem to nevyhodila, říkám si, náhoda je blbec.
Nebo co třeba takové věci jako změnový list k účtu, dodatkový a podobně - je nutné to mít, nebo to vyhazujete?
Je mi divné, že já už skoro naplnila 3 šanony, a některé holky tu psaly, že jim stačí plastové desky třeba jen s dvaceti přihrádkama.
Cituji Minette: Já nevím, mě zas vždycky šanony přišly příliš tlusté, nějak nevím, kam bych je dávala. Leda mít jen jeden na všechno, to mi zas přijde že asi není tak přehledné. Nemám toho tolik abych naplnila celý šanon, na druhou stranu to mám hodně různorodé.
Různorodé to je, ale já když například přijdu k mámě na návštěvu, tak ta nasbírala dokumentů za léta více než zatím já a vše je přehledné. Má jich asi 12 a je to podle institucí, soukromé, ..tlusté to je, ale uvnitř má zase štítky co je to za rok plus období. Každý má svůj systém, ale jen tak v krabici například to mi přijde dost nepřehledné a ty dokumenty se poničí a člověk ani neví, že je tam má a kde je má hledat.
Reaguji na rings: Nejdůležitější jsou doklady o zaplacení. Nikdy nevíš kdy na tebe co a kdo vytáhne. Je to určitě výhoda. Nechci nijak rozebírat svoje záležitosti, ale několikrát se mi stalo, že po mě nějaká instituce chtěla zaplatit něco, v čem mají ****** ( asi zmatená účetní a její dokumentace) a to si pak kolikrát člověk děkuje, že tyto věci schované má. Pak pokud jsi na to pečlivá, tak stačí založit třeba šanon na soukromé záležitosti a tam si ukládat co potřebuješ.
Cituji EleanorWoods: Pak pokud jsi na to pečlivá, tak stačí založit třeba šanon na soukromé záležitosti a tam si ukládat co potřebuješ.
Pečlivá v tom smyslu, že nic neztrácím ano, ani to nevyhazuju, nicméně se mi často stávalo, že mi takový nějaký papír ležel na stole třeba i půl roku - prostě věděla jsem, že to nesmím vyhodit a ani nebylo kam dávat.
Jde třeba i o nějaké doklady o zaplacení, ale zas ne takové závažnosti, abych to měla nadosmrti v deskách.
Cituji EleanorWoods: Nejdůležitější jsou doklady o zaplacení.
Chápu, takže ty skladovat na furt, to ostatní vyhazuješ? Například různé smlouvy pokud už nejsou aktuální a podobně?
Já raději schovávám všechno .
Snažím se mít co nejvíce v el. podobě (bankovní výpisy, vyúčtování apod.) - to ukládám v PC.
Bank.výpisy se mají nechávat 2 roky. Já je teda mám také z roku 2004 , ale chystám se to vyhodit.
A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.