Ahoj všichni, učím pár měsíců na SŠ a poslední dobou mě začíná vytáčet chování teenagerů - výkřiky v hodinách, hloupé poznámky, sprostá slova. Dnes se situace vyostřila a musela jsem si jednoho studenta vytáhnout z hodiny za dveře a promluvit si s ním. Jak si uděláte ve třídě pořádek? Řešit to s vedením je až poslední možnost. Děkuji za příspěvky.
No tak já bych nemohla být učitelka, i když na to mám vlohy....Mě by asi brzy vyhodili...Zlatá doba, kdy mi učitel dal přes hubu a byl klid.... praktikovalo se to tak vždy a fungovalo to a navíc učitel byl vážený člověk...moje maminka dostávala prutem přes prsty a taky to fungovalo. Dnešní mládež má z učitele bžundu, zbytečně a schválně provokují a zkouší, co učitel vydrží...ví, že facku ani nic jiného nedostanou, tak se tím baví a zkouší, co učitel snese. Já osobně jsem pro tělesné tresty...a pořád vždycky říkám: řezali mě málo, měli víc přitlačit.....
Nejsem sice učitelka, ale jako studentka myslím, že taky můžu pomoct... Pokud se jedná o jedince, učitelky co měly u nás respekt si dotyčného vyvolaly k tabuli na zkoušeníčko, nebo mu řekly ať si sbalí a dá mu neomluvenou hodinu. Pokud je rušno v celé třídě, tak jedině test... Pokud né test tak přerušit výklad a nastudujte si to doma... Myslím, že promlouvání do duše nezabírá, pokud tam dotyčný být nechce tak dělá ****** dokud nerupne...
Já jsem studentka, myslím že malinko taky poradím. Od té doby co jsem na střední se nestačím divím, jaké ty děcka jsou. To, co předvádí je už i na mě moc. Neustálé přesouvání písemek, přemlouvání aby dostali jinou známku, nebo aby nebyli zkoušení, vyrušování, bavení, u nás je pak obrovský problém hraní si s mobilem, no vše na co si vzpomenete.
Nesnáším tu morálku ve třídě, a proto radím nikdy jim ve věcech neustupovat, pokud jste na nich byli dříve domluveni. Pokud vyrušují, bez debat napařit test a klidně celé třídě. Vyhrožování o tom že jim dáte pětku, nebo poznámku nebo cokoliv, to ani nemusíte zkoušet. Prostě mu ji napište, nebo ten trest udělte. Musí vědět kdo je tady "pán". A i když se to možná nezdá, hodně funguje když se učitel nebojí zakřičet. A potom, pokud vyrušují třeba i různé dvojice, rozesadit, a hnedka bez žádných řečí kolem. A příští hodinu rozesadit už preventivně. No a jinak dávání pětek za práci v hodině, referátů (takových, že to nebude žádné zkopírování ale svými slovy, ovšem to už si pak budete muset zkontrolovat z udaného zdroje takže práce navíc), pak to zkoušení dané osoby. A to rozesazení je opravdu taky dobrá věc, dát si ho prostě dopředu, ať sedí někde kde nemůže vyrušovat. No a ty neomluvené hodiny, jestli to můžete praktikovat u vás na škole.. Ono nic jiného podle mě už v dnešní době nejde.
Vybavuji si dvě učitelky (jedna na ZŠ a druhá na SŠ), které při soustavném vyrušování udělaly na tabuli čáru. Postupně přidaly druhou a třetí, za kterou ihned následoval test. Po pár opakováních většinou stačila jedna čára, max. druhá (nikdo nechtěl být ten, kvůli kterému přibude ta třetí).
Cituji belly.dancer: A i když se to možná nezdá, hodně funguje když se učitel nebojí zakřičet.
Jak u koho. Někdo může působit hrozivě, ale někdo jiný naopak směšně (pamatuji si to i ze svých školních let).
Každopádně ve škole (pedagogická fakulta) nám říkali NEkřičet. Naopak pro případ, že je hluk ve třídě se doporučuje hlas ztišit. Ale řekla bych, že na každou třídu bude tato strategie působit jinak.
Cituji DragonLady: Vybavuji si dvě učitelky (jedna na ZŠ a druhá na SŠ), které při soustavném vyrušování udělaly na tabuli čáru. Postupně přidaly druhou a třetí, za kterou ihned následoval test. Po pár opakováních většinou stačila jedna čára, max. druhá (nikdo nechtěl být ten, kvůli kterému přibude ta třetí).
V první řadě se ti klaním. Na to bych náturu teda neměla. Jak už ti tady radili- nemazat se s nima! Hlavně neukazuj svoje zranitelný místa a časem se to podá a oni tě pak časem třeba začnou brát. Hlavně se nedat. Napařit testy pro celou třídu apod. To funguje, sice tě budou chvíli nenávidět, ale jinak to asi nepude, než si zvyknou. Dneska je to s puběrťákama čím dál tím horší. Jsem ráda, že mám po střední, když sem viděla co tam chodí do nižších ročníků za ucha oprsklý......Držim palce!
Respekt se nevynucuje řvaním nebo bitím rákoskou. Jsou učitelé, ketří holt mají ten dar a respekt mají. Měli jsme učitelku, která s námi byla kámoška, klidně si pokecala, přidala si nás na FB. Naplánovala s námi nějakou zajímavou akci. Nepamatuji se, že by někdo kdy při jejích hodinách vyrušoval. Byl to typ pohodářky...
Mě baví, že se nadává na "děcka", ale kde k tomu přišly, že si něco takovýho dovolijou, to se dost opomíjí. Pokud je dítě solidně vychovaný z domova a naučený, jak se slušně v rámci určitých mantinelů chovat, nebude se ve škole chovat jako prvotřídní spratek. Ovšem vzhledem k tomu, že většina rodičů kudy chodí, tudy vulgárně nadává na učitele a označuje je dost nevybíravě, tak kdepak to děti asi berou... A na to fakt nepomůže, když je ve škole pak začneme mlátit. - A nepomůže to ani doma, pokud si někdo vychová dítě, který pak musí brutálně řezat, tak je mi ho upřímně líto. Toho dítěte. (Dostat decánko přes ruky je věc jedna, dostat přes hubu druhá...)
Zatím jsem učila jen párkrát na praxi a sem tam jsem musela zařvat, protože jsem nebyla jejich oficiální učitelka, takže mi tam vykecávali, ale oproti mýmu hororovýmu očekávání to fungovalo. Souhlasím s tím, že někdo tu autoritu má, jinej ne. Ale vyhrožování a nesplnění toho, čím hrozíme, je každopádně cesta do pekel. Takoví učitelé jsou pak jenom k smíchu. Je třeba vyhrožovat reálnýma věcima, který jdou provést a který to dotyčný dítě bude opravdu mrzet. Pokud je někdo vysmátej z pětek a domluv u ředitele, či neomluvených hodin (protože na konci roku se to stejně nějak zamete), tak efekt nula. Za mě, jako kdysi poměrně výkonnou nedávačku pozoru , zabírá pozvání k tabuli - buď rovnou, čímž je dotyčnej ztrapněnej, když neumí probranou látku z minulých hodin...nebo zadat na druhý den, ať přednáší. Naprostá většina lidí nesnáší mluvení před skupinou, i když je to jeho vlastní. Takže: Tak poď dopředu a uč za mě... je funkční...
Taky je rozdíl, pokud se tam někdo vybavuje, hraje si s mobilem a neposlouchá, nebo jestli vyloženě drze napadá učitele...
Ještě pomáhá sedět v kruhu, nikdo tak není skovanej a nemá pocit, že na něho není vidět, ale naopak na něho může kdykoliv padnout dotaz. Samozřejmě čím menší skupina, tím líp, a čím zajímavější průběh hodiny, tím míň znuděných a otrávených... Dobrý jsou taky třeba pracovní listy, kam se musí už v průběhu přednášky něco doplňovat - některý to donutí dávat pozor...
Prvně - velký respekt z mé strany - já bych nato nervy neměla. Za druhé, nejsem učitelka, ale aspoň poradím, co mi vždycky připadalo účinné.Na gymplu jsem měla jednu učitelku, drobounká dáma, která nikdy nezvýšila hlas, a i ty sankce jí lidi odpustili.
1) jedno upozornění, podruhé k tabuli.
2) mé oblíbené - kdo použil vulgarismu, do další hodiny napsal referát o původu a významu daného slova
3) pokud jsou jinak poměrně dobré vztahy, tak "alternativní" tresty - třeba naučit se či složit básničku a odrecitovat před třídou - toho se bál každý
4) když blbne celá třída, tak hold test z právě probrané látky - nebo pětky za prác v hodině, cos e započítá do průměru
5) Někdy byla tolerantní a dalo se s ní jednat. Například, když mě nachytala, jak se učím jiný předmět, řekla jsem jí, že budu zkoušená a jsem v nervu, tak neprudila obvyklým "ale teď je čeština, ne dějepis", nechala mě se učit s tím, že mě příště vyzkouší s dnes probírané látky, aby věděla, že jsem si to doplnila
také na nás dost fungovalo počítání průměru. Dělala to jedna matikářka. Kdo je hodný, může mu to pomoct až o jeden stupeň. Neutrálnímu neutrálně, kdo zlobí, dostane automaticky o stupeň horší.
třeba něco z toho bude fungovat... držím palce!
Plánuji podobné povolání, takže se strašně těším Sice už jsem na VŠ(kde se taky mnozí neumí chovat) ale na střední to byla katastrofa, taky jsem nikdy nechápala proč mají ti lidi tolik problémů. Já jsem vždycky udělala to, co učitel řekl a nijak jsem s ním nesmlouvala. Každopádně já jsem se setkala s extrémy. Jeden, když se jedlo v hodině, tak svačinu odebral a sám ji snědl, jiní flákali neomluvené hodiny jak na běžícím pásu, a jiní zase písemky...Efektivní ale je jim asi říct, aby nerušili ostatní, kteří mají zájem se něco naučit, ať klidně neposlouchají ale jsou potichu. Potom teda systém např. třech vyrušení a potom písemka je taky fajn. Ale všechno v klidu, jakmile učitel zvýší hlas, tak z toho mají snad ještě větší radost, že ho dokážou naštvat...
Reaguji na Peg: : Metoda mluvení potichu, nebo že jen tak učitel sedí a čeká, až všichni zmlknout je funkční ve třídě, kde doopravdy zmlknou. Tudíž ve třídě, kde ten učitel má nějakej respekt a oni se jakoby zaleknou, zastydijou. Pokud se naopak ale hluk z třídy stupňuje..a stupňuje...a učitele si vůbec nevšímají...
Jasně, nemá cenu na ně šíleně řvát a hysterčit, ale je potřeba v extrémním případě ukázat, kdo je ve vedení, a že se jich nebojí. Taková šleha do stolu a zařvání na základce, že sme nadskočili metr dvacet všichni...to fungovalo docela dobře.
V té mé praxi jsem zvyšovala hlas hlavně právě proto, že měli samostatnou skupinkovou práci na určitých úsecích třídy a to se samozřejmě kecá a kecá, prvně potichu, pak polohlasem..a pak je to slyšet až na ulic - a když to mají v podstatě dovolený, tak si zachvílu ani neuvědomijou jak ječijou a když vy nezařvete, tak taky může přijít ředitel...
A to naučení se básničky jooo to by u nás taky fungovalo, povinnou recitaci sme všichni nesnášeli!
Já si myslím, že tu přirozenou autoritu mám, to se nedá naučit. Ale některý třídy mě prostě prudí. Systém 3 napomenutí a daní písemky se mi moc líbí. Začala jsem to praktikovat taky. Jinak jak tady byl návrh na kamarádství - já jsem učitel, ne jejich kamarádka! Nepřidávám si je na Fcb i když mi pošlou žádost. To stejné ve třídě. Jednám s nima slušně, ale ne jako rovná s rovným.
A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.