Ahoj, doufám, že se mezi vámi najde někdo, kdo tomu rozumí, nebo kdo psal bakalářsku k vantitativním výzkumem a řešil (tak jako teď řeším já), jak naložit s již vytvořeným dotazníkem, jehož odpověďi jsou na bodové škále.

1) Našla jsem si, že je potřeba vypočítat Cronbachovo alfa, aby se zjistila platnost dotazníku, nebo něco takového. Nevím, jestli se to zjišťuje až po sesbírání dat, nebo ještě před?

2) Kdy se užívá faktorová analýza?

3) Vím, že na výpočet faktorové analýzy existuje program, ale nechápu, co mi ty výsledky v tabulkách ukazují.

Jestli někdo bude znát odpověď aspoň na něco, tak budu moc vděčná. V bakalářskách se to hodně používá u škálových odpovědí (co jsem si všimla), ale ten postup prostě nechápu a nechápe ho ani nikdo v mém okolí, takže jakákoliv rada by mi opravdu opomohla

arrow
profile_image
Nasavrky
od 27. 4. 2011
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Ahoj, chybu alfa, respektive interval spolehlivosti si určuješ sama před začátkem výzkumu (za hladinou významnosti, co si určíš je beta a ty dvě jsou tam vždy, záleží, jak si to na začátku rozvrhneš)
a analýzu rozptylu, jednofaktorovou či více používáš podle proměnných, abys věděla, jakou částí se podílí na celku, co vede k závilé proměnné (pomocí směrodatných odchylek)..
no ale koukám že to vysvětluji moc složitě, nevidím tvoji práci před sebou a navíc je to na delší povídání, spíš se případně ptej konkrétně, tohle je moc obecné a tak

už jsem zhruba pochopila (po dalších pátráních ), že nejprve mám sadu otázek, kterou dám na vyplnění respondentům a až mi příjdou odpovědi, tak se mi pomocí faktorové analýzy utvoří několik faktorů, pod které pak spadají ty jednotlivé otázky. To mi vpodstatě udělá ten program. (chápu správně?) Ale teď nechápu, jak z těch výsledků zjistím četnost.

Například: mám tento dotazník (první tabulka) - http://www.nickyee.com/pubs/2012%20CHI%20-%20Motiv ations%20Scale.pdf .. tam je vidět, jak jsou jednotlivé otázky přiřazeny ke třem faktorům. No ale jak teď zjistím, který ten faktor je nejvíce zastoupen u toho vzorku respondentů? Jako myslím tím, jak zjistím, kolik z těch respondentů skoruje nejvíce u kterého z těch faktorů a u kterého nejméně.

arrow
profile_image
Nasavrky
od 27. 4. 2011
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

No u těch jednotlivých otázek na ty odpovědi by se ti tam měla ukázat, do které se ti respondenti strefují nejvíce, z toho je pak od průměru ta odchylka (standartní, směrodatná, variance). A pak ze všech těch odchylek zjištíš celek, zprůměruješ a tam se ti ukáže, jak velké zastoupení ta otázka má, jak je důležitá (statistika, jestli máš program, tak pak ok)...Nejvíc záleží na tom, jak si to rozvrhneš celé na začátku toho výzkumu, ten dotazník je tak spíš pro ověření (i když studuju sociologii, třeba to máš jinak). otázky totiž musí souviset s proměnnými, ke každé několik, a ty pak podle hodnot a důležitosti proměnných zjišťuješ, jestli platí tvoje hypotézy. O tom to celé vlastně je že, ověřit ty hypotézy a jací respondenti skórují kde, no říká ti něco kontingenční tabulka?

Statistiku jsme probírali, takže kontingenční tabulky atd. znám, ale zrovna faktorové analýze jsme se vyhli a to mi teď dost ztěžuje život .. jedna moje otázka (ne hypotéza, protože ji nemám podle čeho stanovit) se bude týkat toho, čím jsou hráči motivováni ve hře. A na to jsem si našla ten dotazník, který jsem poslala výše, no a potřebuju, aby mi pak z těch výsledků (odpovědí na ty otázky) vyšlo to, čím jsou hráči nejvíce motivováni. A to je ten bod úrazu, protože otázky mám (ty jsou v té tabulce), odpovědi se budou zapisovat na hodnotící škálu, z výsledků provedu faktorovou analýzu, vyjde mi tabulka zhruba stejná, jako je v tom článku, ale z té tabulky nevyčtu, který ten faktor motivace je nejčastější u toho vzorku hráčů. když jsem se dívala na některé příklady výpočtu faktorové analýzy, tak vždycky vyšla tabulka stejná jkao v tom článku. Takže vlastně nevím, jak vyčíst tu četnost.

arrow
profile_image
Nasavrky
od 27. 4. 2011
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Tak v tomhle případě bych to vyřešila tak, že bych z toho, co je motivuje, může motivovat (nevím, jestli už práci víceméně finišuješ) udělala hypotézy (vedlejší), př. přístup trenéra, blízcí, konkurence atd., na to se ptala v dotazníku. Měla bys svoje hypotézy, kt. si v dotazníku ověřuješ (asi s hrou nějakou zkušenost budeš mít, když o tom píšeš), uvedeš tam právě tyto možnosti + takovéto: pokud je to něco jiného, prosím vyplňte. Z toho by ti to vyhodilo výsledky, z těch by sis udělala faktovrovou analýzu, zda to, co sis nadefinovala předtím tu motivaci ovlivňuje a v jaké míře, pak by tam zbyl prostor i pro "jiné" (kdyby se tam něco objevovalo vícekrát, tak to zahrneš do závěru jako další ovlivňující faktor). Zároveň bys tam v tom dotazníku měla i další kategorie, co by ti vyjely př. ženy ve věku do 20ti nejvíce ovlivňuje vzájemná konkurence...takže asi tak, nevím jak se lépe vyjádřit aby to bylo srozumitelné a docela krátké no a nevidím práci, ale snažím se, snažím taky nejsem ještě žádný expert

1. Cronbacho alfa se používá pro měření reliability (tj. spolehlivost testu - při opakovaném použití testu dostaneme podobné výsledky) a používá se, když chceš z několika otázek udělat souhrnou škálu (více např. zde). Měří se tedy až po sebrání dat.

2. Faktorová analýza se používá pro redukci počtu proměnných − umí to,
že z mnoha položek vybere ty, které statisticky „ patří k sobě“, tj. ty z nichž je možné vytvořit novou proměnnou.

3. Tabulka by ti měla říct, které proměnné by jsi měla vyřadit, a které z nich by jsi měla použít pro vytvoření nové proměnné. Pro tebe je důležitá variance (tj. kolik faktor vyčerpává % variance). A pak eigenvalue (SPSS ho označuje Total - jedná se o desetinné číslo). Vybíráš faktory, který mají číslo vyšší než 1.
Při FA musíš ale přihlédnout i k varianci, aby zvolené faktory vystihovali dostatečně novou proměnnou.

Reaguji na Nasavrky:
aha, tak ted už v tom mám zmatek úplný .. já myslela, že faktorová analýza se dělá jen u škálových otázek.. nevím, jestli jsem tě pochopila správně, ale myslela jsi jako udělat jednu otázku "co vás nejvíce motivuje" a pod to vypsat možnosti a oni by to zakroužkovali, ale z toho už se přece nedělá faktorová analýza, ne? to už by byla běžná tabulka četností. Fakt jsem teď uplně zmatená , ale jsi hodná, že se mi snažíš pomoct

Sestav si baterii otázek, který mohou vysvětlovat motivaci pro hru. Např. motivuje mě možnost vyhrát, motivuje mě porazit druhé, motivuje mě uznání od ostatních. Měřeno na škále např. 0 - 10 (nemotivuje vůbec - motivuje hodně). Cílem FA je zjistit, zdali je možné tyto položky redukovat do několika málo faktorů a z nich pak vytvořit nové proměnné.

Takže ty uděláš FA, do které "hodíš" všechny vhodné (viz. podmínky FA) otázky. A ona ti "řekne", z kterých faktorů máš udělat novou proměnou např. "motivace", tak aby to jev co nejvíce vystihovalo.

Reaguji na Martin8x:

Jo, díky, přesně tak jsem to pochopila taky, takže jsem si to aspoň potvrdila, díky moc .. no, takže mi vznikne několik hlavních proměnných, pod které jsou zařazeny faktory (díky te faktorové analýze), to vše tedy chápu a co dál, když chci zjistit, která z těch hlavních proměnných je obsazena v tom vzorku nejvíce? Protože chci zjistit, čím jsou hráči motivováni hrát. To se v té tabulce už neukazuje. To tam mám ty četnosti nějak přiřadit k těm jednotlivým faktorům, nebo je na to zase nějaký fígl?

Reaguji na Martin8x:

já vlastně budu dělat stejný výzkum, jako je tady v tom ta první tabulka - http://www.nickyee.com/pubs/2012%20CHI%20-%20Motiv ations%20Scale.pdf .. v té tabulce jsou uvedeny vlastně ty otázky, které dám do dotazníku, respondenti na ně odpoví a já na výsledky použiju faktorovou analýzu a mělo by mi to vytvořit stejnou tabulku, jako je tabulka v uvedeném článku. Tam je vidět, že ty jednotlivé otázky faktorová analýza seskupila do tří hlavních proměnných, které on pojmenoval jako social, immersion a achievement. Mě by to mělo vyjít nejspíš podobně. Dejme tomu, že mi to vyjde podobně. Jak potom zjistím, jestli ti hráči jsou motivováni v oblasti social, immersion a nebo achievement? Jak poznám, která z těch oblastí obsahuje největší četnost?

Můžeš porovnat varianci jednotlivých proměnných. Čím je větší, tím více vysvětluje proměnná motivaci. Btw nezapomeň si taky spočítat Crombach alfa.
Pokud chceš, pošli mě přes PM tvůj mail a já ti zašlu scripta k FA (z FSS MU).

Můžeš porovnat varianci jednotlivých proměnných. Čím je větší, tím více vysvětluje proměnná motivaci. Btw nezapomeň si taky spočítat Crombach alfa.
Pokud chceš, pošli mě přes PM tvůj mail a já ti zašlu scripta k FA (z FSS MU).

Cituji Martin8x: Můžeš porovnat varianci jednotlivých proměnných. Čím je větší, tím více vysvětluje proměnná motivaci.

Aha, tak teď už mám jasno ve všem .. Strašně moc jsi mi pomohl!

Vzhledem k tomu, že jsem se dozvěděla vše, co jsem potřebovala, téma uzavírám.
Díky všem, co se mi snažili pomoci

A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.

 
PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Toto téma jsem založil/a, mohu ho tedy otevřít.
Své téma uzavírejte vždy (!) po úspěšném prodeji v Bazaru. Děkujeme!
Příspěvky
| smazat označené