Ahoj, 8 let se věnuji sólovému zpěvu a cca před 3 lety mi foniatrička řekla, že mám nedomykavost hlasivek. Na nějakou dobu (asi 2 roky) jsem se zpěvu přestala věnovat, prý to chce hlasový klid. Ale potíže přetrvávají pořád třeba chvíli čtu nahlas a cítím takovou únavu. Dá se s tím něco dělat? A dál by mě zajímalo, jakým způsobem se učíte zpívat (technika)?
Ahoj,
tak já se učím zpívat v součtu rok (půl roku před dvěma lety, pak jsem musela kvůli škole vypustit, ale naštěstí jsem ze zpěvu nic nezapomněla a dokonce i ten hlas vyzrál) a půl roku teď.
Chodím na soukromé hodiny jednou týdně.
Technika - nejsem zastánce operního zpěvu = tady v Čechách - mechanické všudypřítomné vibrato, forzírování, na druhou stranu by operní zpěváci v Čechách o mně mohli říct, že zpívat neumím a kníkám.
Takže stát správně, rovně, bránice potom líp pracuje.
Krk naprosto volný.
Základem je hlavový tón, po dechových cvičeních dělám cvičení jen na hlavový tón, tato cvičení si myslím, že bys mohla cvičit i teď, to jsou jen velice tichounká cvičení.
Pak se dělají cvičení na plný opřený tón. Zpívat melodii s pocitem ,,jednoho tónu"
Ono se to těžko takhle po netu vysvětluje, lepší by bylo sejít se a ukázat si to osobně.
Mám ráda renesanční a barokní hudbu.
Tady dávám ukázku, jak se mi zpěv nelíbí . Byla by to pro mě dost dobrá zpěvačka, kdyby neměla takovýho šílenýho klepáka. Výraz tam má, a je slyšet, že i dlouhý rovný tón vydat umí.
Tohle je výborná zpěvačka, ta do toho dává celou duši! Tak to má v barokní muzice být. Ale to už je zatím pro mě ,,vyšší dívčí".
Teda ale koukám, že oproti Tobě mám jen velice málo pěveckých zkušeností. Omlouvám se, že je můj první příspěvek tak podrobný, ale je to i pro další lidi, kteří to tady chodí číst.
Krk by nikdy po zpěvu bolet neměl! Moje učitelka se mě i během hodiny ptá, zda je to v krku v pořádku. V krku mě poškrabává v případě, že jse nějaká unavená a bránice je líná pracovat naplno.
Jj přesně mít pevnou bárnici, stát rovně pevně nohama na zemi a horní část těla mít uvolněnou a nezvedat krk ani ty tony netlačit přes krk. Nj chce to cvik mě se tedy tento zpěv nelíbí, líbí se mi, jak zpívají americké zpěvačky. Nejsem zastánce klasického zpěvu. Ale jinak díky za příspěvek
Však každému se líbí něco jiného.
Ona ta práce s bránicí se nedá vysvětlit na jedno - dvě posezení (nebo vlastně na hodině - na dvě postání ) Fakt je to jen cvičit a cvičit.
Cituji Nickholka: Jj přesně mít pevnou bárnici, stát rovně pevně nohama na zemi a horní část těla mít uvolněnou a nezvedat krk ani ty tony netlačit přes krk.
Tohle je základ zpěvu, ať už operního nebo pop music.
A ta nedomykavost hlasivek se při zpěvu projevuje jak? Takovým tím přeskakováním hlasu a nebo syčícím hlasem?
Mně hlas přeskakuje, když se mi nepodaří dobře vrátit se z hrudního do středního rejstříku, když moc zatlačím dechem. Syčení je, když do hlasivek pouštím víc vzduchu, než tón potřebuje.
Nenašli Ti na foniatrii uzlíky?
No projevuje se to obojím ale teď nejvíc tím jakoby "syčením". Jako dokážu to syčení regulovat, ale po chvilce jsem hlasově unavená. Prosím tě hrudní a střední rejstřík je co?
Děkuji za radu tyweee zkusím jí napsat
Reaguji na Nickholka:
Nevím jestli Ti řekla jen tohle a nebo se Ti nějak dál věnovala.
Mám tentýž problém už dvacet let, z ničeho nic jsem přestala mluvit a musela to řešit, trvalo to celé dva roky, ale naučila jsem se s ním žít a své hlasivky šetřit. Podstatné je hlasivky skutečně nepřepínat, ale to asi nejdůležitější je naučit se správně "položit" hlas. Zní to jako banalita, ale když se naučít takto hlasivky ovládat, zjistíš dost podstatný rozdíl. Příklad, když se zapomenu..moc často se mi to už nestává, jde to automaticky už, ale někdy přeci je, když je únava apod. tak zvládnu číst nahlas třeba čtvrt hodinu a pak už je to nesnesitelné. Stačí, ale správně položit hlas a okamžitě cítím úlevu a můžu pokračovat. Pak je samozřejmě třeba zase dopřát odpočinek. Ale lze tyhle problémy hodně omezit.
No a platí také raději vlhčí než sušší prostředí a i když to osobně nesnáším, tak občas si dopřát olejovou inhalaci. Je to docela hnus, ale pomáhá.
Cituji Veselka10: ale to asi nejdůležitější je naučit se správně "položit" hlas.
Tohle je opravdu ta nejdůležitější rada. Někteří lidi ho mají od přírody už dobře posazený a někteří se to musí učit.
Na to syčení - s tím jsem měla problém u zpěvu ze začátku - a to chce trénovat a trénovat, už u prvního cvičení na hlavový tón - zpíváš se zavřenou pusou takový to mmmmm na sestupný kvintakord - jako G - E - C, ale začni klidně od jinýho tónu, tam kde Ti to je nejpříjemnější. Dělá se to hóóódně potichounku, krk je absolutně volný a musíš poštět jen tolik vzduchu, kolik ten tón potřebuje. Cvičení se dělá několikrát po půltónech níž, pak se zasde vracíš, jdeš po půltónech výš, ale ne až co zazpíváš nejvíc, musíš to brát jako rozcvičku a zahřívání hlasivek.
Cituji Nickholka: Prosím tě hrudní a střední rejstřík je co?
Jsou tři hlasové rejstříky, které je nutno umět plynule propojovat. (Není to zrovna pro mě jako začátečníka lehký!)
Hlavový rejstřík je ten nejvyšší, rezonují hlavně nosní dutiny, v ideálním případě i zuby a čelní dutina. Někdy mi kvůli rezonanci nosní kosti i drnčí, ale to slyším jen já a nebo člověk stojící u mě a čekající na to. U mě je hlavový rejstřík v plným zpěvu s oporou tak od d2 do e2, k vyšším tónům se musím propracovat, u cvičení, kde se procvičuje jen hlavová rezonance bez brániční opory dosáhnu až na b2.
Pak je střední rejstřík, kdy opět rezonují nosní dutiny, ale už ne celý obličej. Ten je u mě tak od h malého do toho d2.
Hrudní rejstřík jsou ty nejhlubší polohy. Rezonuje nosní dutina, ale jen trochu, takže pokud bys zůstala v tom středním rejstříku, hluboký tón by byl slabý, neměl by barvu. Proto se musí nechat rozrezonovat hrudník. Je na to cvičení, které začneš zpívat ve středním rejstříku a pak pokračuješ vždy o půltón níž, kam až to půjde, a pak se vrátíš. Cvičení je Dýjá dýjá dýjá dýjá dýjámmmm. Tóny jsou G F E D C. a na to mmmm už ti pěkně brní hrudník, když si na něj dáš ruku.
Ono to nejde moc popsat, líp by se mi to vysvětlovalo osobně.
A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.