Ahojky,
potřebovala bych vysvětlit jaký je rozdíl mezi sektou a kultem? Vy jste holky šikovné, kdopak to ví?
Děkujiii
Rozdíl tam určitě je a vím, že jsem to kdesi i četla, ale moc z toho dohromady teď nedám. Určitě to nějak musí být ošetřeno definicí v zákoně, protože se skutečně nejedná o zaměňovatelné pojmy.
Kult- kult se pojí většinou s nějakou osobností a dle všeho vzniká samostatně bez odštěpu od jiné církevní organizace
Sekta- naproti tomu sekta je definována jako odštěp od jiného církevního uspořádání při zachování části původního ideového základu.
Nic moc jiného mě nenapadá.
Kult - uctívání božstva, osoby, živlu, přijde na věc (viz např. kult Aštarté, kult mariánský nebo kult osobnosti).
Sekta - politické nebo náboženské uskupení vzniklé odštěpením od politického hnutí a nebo církve.
Každá sekta má nějaký kult, ale ne všechno kultické uctívání je sektářské (viz tradiční církve).
No, není to tak snadné definovat. Z hlediska religionistiky - pokud se týče náboženských novotvarů - je kult označení používané především v anglofonním prostředí, zatímco sekta spíše u nás. Bohužel s tímhle názvoslovím je ještě ten problém, že "sekta" je značně negativní, což samozřejmě neodpovídá vědeckému zkoumání, takže je lepší používat slovo "hnutí". Takže - pro označování nových náboženských hnutí je sekta a kult takřka totožné, rozdílný je původ slova.
Co se týče historického pojetí, tak sekta je používáno jako výraz pro různé odštěpenecké skupiny (tedy heretické (třeba ariánství), odtud také pochází onen negativní osten převzatý z katolické teologie), již téměř od samého začátku křesťanství. Jsou tak označovány i různé islámské odštěpenecké skupiny (cháridža apod.).
Kultem se pak může rozumět uctívání božstva, jakési náboženské úkony vedoucí k vzdávání úcty.
Teka
A k čemu to potřebuješ? On ten laický pohled je dost zkreslený, hlavně médii, a naopak ten vědecký zase strašně opatrný v nějakém závazném formulování (asi jako definice náboženství, která dodnes žádná všeobecně uznávaná neexistuje ) a vyžaduje znalosti hlubších souvislostí...
Misy
Mám zkoušku ze sociální patologie, je tam i otázka sekty a kulty. Jak pana profesora Rejpala znám, pokud bych si to vytáhla, tak bude chtít vědět rozdíl.
Áha... no, tak na tohle téma bych si ráda s panem profesorem Rejpalem popovídala . Při nejhorším řekni, že záleží na pohledu jednotlivých lidí, to k čemu se hlásí a tak. Jinej názor bude mít religionista, jinej teolog, jinej třeba nějakej ohnivej zastánce antikultovního hnutí (který se jen tak mimochodem zabývá tím, že potírá sekty a háže na ně to nejhorší ). Záleží vždycky na době a místu, kde se to řeší...
Celá tahle problematika se díky médiím stala všeobecným tématem, každej k tomu má co říct, ale skutečnost je většinou trochu jinde .
Když to má být na zkoušku ze sociální patologie, tak ho asi bude nejspíš zajímat užší pojetí sekt a kultů jako projevů sociální deviace, takže nebezpečné sekty a zhoubné kulty.
No, jasně... protože sekty a kulty jsou všechny děsně nebezpečný a zhoubný... (sorry, musela jsem si rejpnout) - to je právě to, na co jsem upozorňovala - mediální obraz NNH vytváří mínění většiny obyvatel na základě několika zveřejněných kauz a brainwashingového modelu, který ovšem je už dávno považován za zastaralý... to je jako kdyby někdo řekl, že ten je katolík, tak je nebezpečnej.
Teka
Zkus si tedy najít něco o Svatyni lidu v Jonestownu, o Óm šinrikjó, která stojí za útoky v japonském metru, případně z našeho prostředí o Imannuelitech (viz kauza Dvorský), nebo případu pana Adama z Mikulova.
Těch skutečně závažných případů je jen pár, domnívám se, že to zrovna o deviantnosti a nebezpečnosti "sekt" moc nevypovídá... bohužel se tohoto postoje česká (i jiná) veřejnost bude zbavovat asi hodně dlouho...
... a taky o Nebeské bráně, Řádu chrámu slunce, o davidovské větvi adventistů sedmého dne Vernona W.Howella (a následný atentát v OklahomaCity, který měl pomstít jejich smrt), a u nás o kuřimské kauze (/hnutí grálu).
Cituji Misy: protože sekty a kulty jsou všechny děsně nebezpečný a zhoubný
Prostě jsou některé sekty a kulty, kterou jsou nebezpečné, a proto patří do sociální patologie. Ještě jsem ale nenarazila na nikoho seriozního, kdo by razil heslo, že je tomu tak u všech sekt a kultů.
U kuřimské kauzy se nikdy neprokázala přímá souvislost na hnutí grálu, jen tak mimochodem , možná tam je, možná ne...
Cituji Morrigan: Prostě jsou některé sekty a kulty, kterou jsou nebezpečné, a proto patří do sociální patologie. Ještě jsem ale nenarazila na nikoho seriozního, kdo by razil heslo, že je tomu tak u všech sekt a kultů.
Jo, však jsem psala, že je to rejpnutí... ale víš, jak to je s médii - jak je v něčem zapletená sekta, tak je to hned zajímavější... a není zase tak těžký si převzít tenhle dojem na všechny uskupení, protože lidi v nich jsou "divní".
Cituji Misy: možná tam je, možná ne...
To by nám asi řekl jen Josef Škrla, kdyby ovšem nebyl v ilegalitě... Samo hnutí se od něj distancovalo ještě v době, kdy vedl svůj skautský oddíl, ale že byl tím učením inspirován, podobně jako J. Dietrich Dvorský, je prokázané. Jeho role v kuřimské kauze je naprosto záhadná, ale zřejmě klíčová, viz to, jaký vliv měl na jednu z ústředních figur, dceru Barboru alias chlapce Adama či dívku Aničku.
Sekty v české kotlině však netřeba z hlediska nebezpečnosti přeceňovat, souhlasím.
Čte se to dobře, je to hodně zajímavé, ale ještě to nějak smysluplně pak dostat ze sebe. Ale moc díky za Vaše názory, určitě si z toho něco vezmu.
A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.