Ahoj, mám mít za měsíc a půl svou první pedagogickou praxi 14 dní v kuse.Ale mám z toho docela vítr. Vždycky jsem chtěla učit, ale jak se to blíží, mám nervy, že to nezvládnu, že na mě budou děti,mládež sprostá a já nebudu vědět, jak mám reagovat. Co slyším od starších ročníků, tak to je děs, jak se děti, dospívající chovají. Studuji učitelství pro SŠ obor čj-hv. Nemáte nějaké rady, jak se nebát a být pohotová a prostě vše nějak zvládnout nebo vaše zkušenosti?
Reaguji na Kajca11: Ahoj, hele, já začínám učit příští středu, sice na VŠ, ale zkušenosti s tím nemám, takže mám docela dost pochopení pro Tebe. Na střední škole je to horší v tom, že ty děcka jsou prostě fakani nevychovaní většinou, tříská s nima puberta atd. Jediná rada je, být tvrdá a neústupná už od začátku a nenechat si nic líbit. Jak jednou povolím a nebo ustoupíš, tak jsi skončila a zničí tě. Mluv nahlas, rázně, netoleruj pozdní příchody do hodin, žádný svačiny na lavici, žádný mobily, vykecávání atd. Když na tebe budou ....., tak je prostě vyhoď z hodiny s neomluvenou hodinou a dostavení s rodiči. Zní to hrozně, ale já na střední bych to tak udělala.
Stejně tak to budu teď řešit já. Na VŠ zas fixlujou docházku, takže když na to přijdu - a že to budu kontorlovat pokaždý- tak pokud se nepřiznají, tak všichni mají A a za semestr mají povolení jenom 2A, jinak končí a ke zkoušce nejdou, protože jim zápočet prostě nedám. Respekt musí být a když to nenastavíš od začátku, tak je to konečná a podají si tě.
Tak záleží taky na tom, KDE budeš učit. Pokud na nějakém učilišti, kde o dané předměty nemají zájem, tak tam může být problém...My jsme na SŠ měli dost praktikantek a nepamatuju si, že bychom se k nim chovali nějak špatně, právě naopak. Vítali jsme svěží změnu v podobě mladé učitelky, která k nám měla blíže než přeučená učitelka ruštiny na němčinu...Respekt ano, ale pokud po nich budeš hned od začátku řvát, vyhrožovat jim a nepovolovat vůbec nic, pak ti to budou sakra stěžovat. Všechno má své meze. Navíc na SŠ už to nejsou takoví puberťáci jako třeba na druhém stupni základky, tam bych se bála mnohem víc, ty děti jsou ve věku největšího možného vzdoru co snad může být..
Když budou studenti cítit, že nejsi jen další z řady uječených vystresovaných učitelek, ale chceš je něco naučit a děláš to třeba jinak /zajímavěji, zábavněji/ tak si myslím, že it problémy dělat nebudou. Hlavně nedat najevo nervozitu
Díky za rady, tak nějak to plánuji, jen mě ještě děsí jedna věc, i přes to, že je mi 23 let, vypadám tak na 17 a navíc jsem i malá. Ty holky jsem zmalovaný, mají větší prsa, kluci fousatý a já i když se sebou udělám cokoli, vypadám pořád na 17 let. Taky mě děsí to, že se mě na něco zeptají a já nebudu vědět odpověď. Přeci jen nečetla jsem všechny knihy, sem tam z hlavy něco vypadne..Jinak vypadám celkem přísně a jsem dost kreativní.
Cituji smarny: . Na VŠ zas fixlujou docházku, takže když na to přijdu - a že to budu kontorlovat pokaždý- tak pokud se nepřiznají, tak všichni mají A a za semestr mají povolení jenom 2A, jinak končí a ke zkoušce nejdou, protože jim zápočet prostě nedám.
Jenže systém na SŠ a VŠ je naprosto odlišný. Předměty, kde je se přehnaně kontroluje docházka jsou začně neoblíbené a je to hrozně demotivující, protože dejme tomu 2x absence za semestr je blbost, když na daném předmětu kantor pouze čte informace z power pointu nebo wordu. Takové hodiny jsou zbytečné, studeti si materiály klidně mohou číst doma...
Cituji Lalka01: Jenže systém na SŠ a VŠ je naprosto odlišný.
To já vím a proto jsem to taky tak psala.
Cituji Lalka01: protože dejme tomu 2x absence za semestr je blbost, když na daném předmětu kantor pouze čte informace z power pointu nebo wordu.
A kdo tohle říká, že se všude dělá? Nemůžeš soudit všechny podle jednoho měřítka. Já třeba po nich chci prezentace, aktivitu na hodinách atd. a vzhledem k tomu, že mají před státnicemi a mají pouze 9 týdnů školy, tak ty 2A jsou dost, protože je to obtížný předmět.
Cituji Kajca11: Taky mě děsí to, že se mě na něco zeptají a já nebudu vědět odpověď.
S tím se počítá, prostě řekneš, že teď přesně si tím nejsi jistá, ale že do další hodiny jim to zjistíš a pokud mají zájem, tak se o tom můžete v další hodně pobavit.
Cituji Lalka01: Když budou studenti cítit, že nejsi jen další z řady uječených vystresovaných učitelek, ale chceš je něco naučit a děláš to třeba jinak /zajímavěji, zábavněji/ tak si myslím, že it problémy dělat nebudou. Hlavně nedat najevo nervozitu
Cituji smarny: Jediná rada je, být tvrdá a neústupná už od začátku a nenechat si nic líbit.
S "nenechat si nic líbit" souhlasím, ale rozhodně bych to nijak nepřeháněla. Nemáš tam sice fungovat jako jejich kamarádka, ale když budeš tvrdá a neústupná, tak se podle mě dočkáš jen toho, že se budou bát na něco zeptat, nebudou Ti odpovídat na otázky apod. Ve třídě je většinou pár sígrů, kteří se chtějí před ostatními vytáhnout tím, že jsou na učitelku drzí. Na ty bych si dávala pozor, ale rozhodně to nepřenášet na celou třídu..
Cituji Lalka01: Vítali jsme svěží změnu v podobě mladé učitelky
Přesně tak Respektive když k nám přišel praktikant na základce, bylo v podstatě úkolem ho zničit Ale na střední jsme to vítali, obzvlášť v předmětech, kde nám látku nebyli schopni vysvětlit naši učitelé.
Cituji Kajca11: Taky mě děsí to, že se mě na něco zeptají a já nebudu vědět odpověď.
Jsi člověk, nejsi robot. Děcka potěší, že i "úča" občas něco neví. Třeba to náhodou bude vědět někdo ve třídě nebo to můžeš tomu, kdo se zeptal, zadat za úkol zjistit doma nebo v hodině můžete společně vyhledat ve slovníku, v encyklopedii apod. Ať se děti učí zjišťovat si informace i samy, nejsi žádná chodící Wikipedie.
Kámoška mně vyprávěla o praxi ve škole.. Usoudila, že to není nic pro ní. Puberťáci si prý moc dovolovaly, pomlouvali její oblečení, kluci měli sexuální narážky. Takže nakonec studuje úplný obor, nechci tě vůbec strašit. Já myslím, že když jim dáš najevo, že ty jsi autorita a že k tobě si nic dovolovat prostě nebudou, měla by to být v pohodě. Jestli tě trápí, že vypadáš na 17, zkus se víc namalovat, to taky přidá na věku.
Reaguji na Dendínka: Tak určitě to není o tom, být na ně nepřístupná. Já tu školu vystudovala, takže jim právě chci ukázat tu cestu, aby věděli, na co se kde zaměřit, kde se často chybuje, ale s tím, že pokud se nehodlají aktivně účstnit hodin, tak jim taky pomáhat nemusím.
Ale určitě i na SŠ je to výhoda pro děcka, je to prostě změna, zase uvidí jiný styl výuky, člověk je jim věkově bližší a je větší šance, že se nebudou bát ptát, protože ty starý učitelky si pak většinou na ně zasednou, když děcka něco neví.
my měli na střední taky dost praktikantek, pokud byly připravený a mluvily k věci, dokázaly nás zaujmout, chovali jsme se slušně.. když ale přišla nějaká, co absolutně neměla o předmět zájem, celou dobu něco četla z knížek, zápisky ditovala z papíru, atd., zájem jsme neměli ani my a dělali jsme bo*rdel.. jinak nás vůbec nezajímalo, jestli vypadá na patnáct( a jednu takovou jsme měli, nebo jestli na čtyřicet a šilhá - samozřejmě, že jsme ji pak o přestávce zdrbli, ale v hodině nám to bylo jedno, to šlo prostě o tom, aby na nás působila jakože rozumí tomu, o čem mluví..
Tak na té praxi by s Tebou v hodinách měl být ten vyučující daného předmětu, protože potom na Tebe bude pravděpodobně psát posudek. Rozhodně se neboj, jo člověk je nervozní, ale ty děcka jsou taky jen lidi a vycítí, když na učitelování někdo "nemá". Buď perfektně připravená, raději více aktivit než míň, aby Ti nezbyl prázdný čas a Ty nebyla zbytečně nervozní. Když budeš vědět, že máš kvalitní přípravu, tak nebudeš tak nervozní.
Hlavně dobrá příprava. Dodnes lituji praktikantku, kterou jsme měli na ZŠ na seminář z češtiny, brali jsme větný rozbor, ten já uměla i pozpátku, ke všemu jsem byla učitelčina oblíbenkyně (v tomto případě to mohlo být to nejhorší, co se mi mohlo stát). praktikantka děla rozbor na tabuli a udělala ho špatně, ale myslela si, že je to správně a nevěděla kde je chyby, učitelka vyvolala mě a já musela chuděru slečnu opravit, už tehdy mi jí bylo líto. Takže já doporučuji si výklad připravit, a když by si dělala nějaká cvičení (pravopis nebo já nevím), tak volit takové, kde si si 100% jistá, že i když budeš nervózní budeš vědět jak to má být správně, protože si myslím že středoškoláci by toho využili.
Druhý extrém je případ praktikanta na matiku, kterého jsme měli v 3 měsíce před maturitou. napochodoval tam stylem: já jsem někdo, vy jste nic, začal nám tam všechno vykládat úplně jinak, než jsme se to 4 roky učili. Od učitelky jsme měli zadané, že každý budeme třídu "učit" jednu maturitní otázku a tenhle praktikant, tam všem skákal do řeči a skoro je ponižoval, hlavně u těch, co v matice měli většinou 3 a sami si chudáci nebyli úplně jistí s postupem a výsledky. A čeho se praktikant nedočkal? Odplaty, když přišla řada na nás, co jsme matiku celkem ovládali, tak ho zesměšnili i studenti, do kterých by to člověk nikdy neřekl (tiší, pracovití, slušní) a já se přiznám, že jsem byla dost hnusná a po hodině jsem měla trochu nahnáno, jestli nedostanu od učitelky vynadáno, ale během svého vystoupení jsem si všimla, že se má co držet, aby se nezačala smát, hlavně když mě praktikant pořád přesvědčoval o své pravdě a já ho nakonec skoro poslala někam...
Ale mezi tím byla spousta normálních praktikantů, na které jsme byli hodní a brali je jako učitele. Podle mě je dobré jim hned na začátku říct, že jsou tvoji první žáci, tvoje první hodina, ale nedat najevo žádnou nervozitu, ale ani aroganci. Když je budeš brát jako sobě rovné, i když budou jasně stanovené hranice, tak si myslím, že tě vezmou
A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.