arrow
profile_image
biimba
od 8. 12. 2011
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

ahojky, chceme se s kamarádkama poprvé stěhovat do pronájmu a ani jedna jsme ještě takhle nebydlely a nemáme představu jaké by mohly být poplatky. Jsme 3 holky, rády bychom do bytu, kde bychom každá měly vlastní pokoj, zatím jsme našly nejnižší nájem v Praze asi 10.000 a poplatky uvádí 3-3500,- a já nevím jestli to jsou poplatky na jednoho nebo by to mohlo stačit pro všechny tři. Odhadl by mi prosím někdo průměrnou spotřebu na osobu nebo takhle velký byt? Díky

arrow
profile_image
Kikulina
od 28. 9. 2011
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Reaguji na biimba: to se nedá bez dalších informací, jestli je tam dálková teplá voda a teplo, nebo je tam bojler, nebo karma, jestli je topení na kotel plynový, nebo wafky, nebo přímotopy...na osobu žijící samotnou v paneláku s dálkovým topením a vodou, vařící na elektrice, je skromná spotřeba elektřiny tak do 500 Kč měsíčně, teplo cca 500 Kč, teplá voda 400 Kč, studená cca 200 Kč. Když se vaří na plynu tak se dá vejít do 1000 Kč ročně. Když se ohřívá voda plynem a topí se taky plynem, je to už řádově někde jinde.

arrow
profile_image
taylor.terrance
od 29. 5. 2013
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

méně než
10 příspěvků

2kk (43m2) Praha:
nájem - 6000,-
teplo a voda - 2050,-
elektřina - 475,-
čt - 135,-
o2 tv a internet - 650,-
čro - 90,-
celkem: 9400,-

arrow
profile_image
rings
od 16. 4. 2013
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Holky měla bych dotaz, všichni tu zmiňujete fond oprav, ale krom toho fondu oprav se přece ještě obvykle platí takové ty "provozní výdaje", u minulého bydlení jsme to měli rozepsané tak nějak líp, teď je to vše v jednom, a zajímalo by mně, kolik je obvykle tato položka? Je normální za to platit přes 500 korun? Jestli jsem si všimla dobře, nikdo to tu nezmiňujete.
(Jedná se o výdaje na bankovní poplatky, úklid, pojištění, společná elektrika případně topení v domě, platba firmě co vede účetnictví, daně z nemovitostí, a někde v tom ještě mají komíny nebo výtah - asi revize)

arrow
profile_image
Veselka10
od 20. 12. 2010
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Reaguji na rings: Obvykle v tom bývá i vodné a stočné, protože se fakturuje celému domu a až po té rozpočítává nájemníkům, také společná elektřina a další. V takovém případě by ta částka mohla odpovídat nebo být i celkem nízká... záleží na počtu osob a obecně co všechno je zahrnuto v těchto službách.
V každém případě máš mít vždy když se mění ceny, obvykle se upravují každý rok a také při ročním zúčtování, dostat rozpis všech služeb s jejich cenou.

arrow
profile_image
rings
od 16. 4. 2013
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Cituji Veselka10: Obvykle v tom bývá i vodné a stočné, protože se fakturuje celému domu a až po té rozpočítává nájemníkům. V takovém případě by ta částka mohla odpovídat nebo být i celkem nízká... záleží na počtu osob a obecně co všechno je zahrnuto v těchto službách.

Ne, to není možné, tohle přeci každý ví, kolik platí na zálohách na vodu, na ohřev vody, (teď mně napadá, jaký je rozdíl mezi vodným a stočným?), pak se platí ještě samozřejmě další věci jako například odvoz odpadu a ty další (to lze taktéž vidět zvlášť kolik to je)

arrow
profile_image
rings
od 16. 4. 2013
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Cituji Veselka10: a obecně co všechno je zahrnuto v těchto službách.

To je jak kde, například úklid se obvykle platí podle počtu osob obývajících byt (logicky čím víc lidí tím víc bláta na schodech), něco se ale platí třeba paušálně za byt.

Ty výdaje na provoz domu se ale obvykle platí na bytovou jednotku stejně jak fond oprav.
Z těchto provozních výdajů se například v minulém bydlišti platily i věci typu rýč a lopata na záhonek, tam může být opravdu kde co a lišit se to bude dům od domu, ale co by mělo být stejné - všude se musí platit někomu za vedení účetnictví - to je přeci povinnost.

Cituji Veselka10: V každém případě máš mít vždy když se mění ceny, obvykle se upravují každý rok a také při ročním zúčtování, dostat rozpis všech služeb s jejich cenou.

Já to zažila vždy teda tak, že k bytu máš nějaký evidenční list - tam je napsáno co a kolik se platí. Voda a teplo se platí zálohově takže pak přijde nějaké vyúčtování, v případě té vody to jenom odečtou z měřáků a vynásobí cenou za kubík.
Ale že by chodilo něco podobného třeba na popelnice, nebo to ostatní, to jsem teda nikdy nezažila.
Co se týče těch výdajů, na které se ptám já, tak tam to z logiky věci vůbec udělat nejde. Nejsem si teď jistá, jestli si vlastně rozumíme.

arrow
profile_image
Veselka10
od 20. 12. 2010
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Reaguji na rings: Nějak jsem nepobrala co vlastně píšeš.
Co není možné? Jistěže víš kolik platíš za vodu - tedy vodné a stočné aj. poplatky a to právě, když dostaneš to vyúčtování. Smlouvu s vodárnami má vždy dům, nikoliv bytové jednotky.
Já opravdu nevím na co se tedy ptáš, když to všechno víš. Vezmi si roční vyúčtování a podívej se z čeho se všechny platby skládají. Musí tam být vše a to i způsob rozúčtování jednotlivých položek, zda podle měřáku, osob, plochy nebo jednotky.
Pa

arrow
profile_image
rings
od 16. 4. 2013
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Cituji Veselka10: Co není možné? Jistěže víš kolik platíš za vodu - tedy vodné a stočné aj. poplatky a to právě, když dostaneš to vyúčtování. Smlouvu s vodárnami má vždy dům, nikoliv bytové jednotky.

Ano to je jasné, na to se neptám

Ptala jsem se takhle:

Cituji rings: (Jedná se o výdaje na bankovní poplatky, úklid, pojištění, společná elektrika případně topení v domě, platba firmě co vede účetnictví, daně z nemovitostí, a někde v tom ještě mají komíny nebo výtah - asi revize)

Nikdo to tu nezmiňuje.

arrow
profile_image
rings
od 16. 4. 2013
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Cituji Veselka10: Já opravdu nevím na co se tedy ptáš, když to všechno víš. Vezmi si roční vyúčtování a podívej se z čeho se všechny platby skládají.

Ano, většina těch plateb je tu i zmíněných (voda, elektřina, teplo - to je jasné), krom teda toho, na co se ptám, nebo jsem si nevšimla, nebo to jinde nemají?

Přeci provoz domu něco stojí - firmě, co vede účetnictví, stará se o to rozúčtování, pak ten dům musí vést nějaký účet, takže bankovní poplatky, pak by měla být každá budova pojištěna (platí se jednou ročně, ale nájemníci nebo vlastníci to mají taky zahrnuto v měsíčních platbách), daň z nemovitosti - totéž, potom se třeba někde platí předsedovi nebo představenstvu - odměna - už chápeš? Svícení na chodbě myslím tam patří taky.

arrow
profile_image
Veselka10
od 20. 12. 2010
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Reaguji na rings: No asi si opravdu nerozumíme. Takže zkusím být konkrétnější, ať se pochopíme.

Elektroměr, plynoměr, televize, rozhlas, telefon, internet, kabelovka.. další mě nenapadá... jsou služby na které si s dodavatelem vždy uzavírá smlouvu majitel bytu a tak je i samostatně platí a přímo od dodavatele mu chodí vyúčtování, tedy faktury.

Pak jsou služby které jsou uzavřeny s dodavatelem na celý dům jako je právě voda, společná elektřina, popelnice, úklid domu apod., Tyto částky jsou hrazeny majitelem nebo správcem domu na základně dodavatelských faktur a správce tyto náklady musí každý rok rozpočítat nájemníkům/ majitelům bytů (podle stanoveného způsobu - osoby, jednotky, měřáky aj.) a také dodat vyúčtování na jednotlivé byty vč. soupisu jednotlivých faktur.

Dále jsou služby jako třeba revize výtahů, komínů, opravy domu, pojištění domu, náklady na administrativu aj., o které se stará majitel domu/správce a tyto jsou zahrnuty obvykle do fondu oprav a z něj se platí. A opět každý rok musí majitel nebo správce udělat vyúčtování toho kolik bylo do fondu oprav uhrazeno a co z něj bylo přesně zaplaceno.

Výjimku tvoří nájemní byty kde se nehradí fond oprav, ale nájemné, kde majitel bytu nemá důvod ani povinnost ukazovat nájemníkům kolik zaplatil za položky které jinak spadají do položek fond oprav.

arrow
profile_image
rings
od 16. 4. 2013
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Cituji Veselka10: Dále jsou služby jako třeba revize výtahů, komínů, opravy domu, pojištění domu, náklady na administrativu aj., o které se stará majitel domu/správce a tyto jsou zahrnuty obvykle do fondu oprav a z něj se platí. A opět každý rok musí majitel nebo správce udělat vyúčtování toho kolik bylo do fondu oprav uhrazeno a co z něj bylo přesně zaplaceno.

To je ono. Takže vy tohle máte v rámci fondu oprav? To my asi ne, poněvadž to by pak nebylo jasné, kolik se tam naspoří, ne?

A mohla bys nějak odhadnout, kolik tedy tvoří tyto administrativní a jiné výdaje, a kolik vám v tom fondu opravdu zůstane na opravy?

Ještě abych to upřesnila - opravy domu, i včetně různé údržby, se platí z fondu, ale to ostatní (a tam nevím co všechno přesně je, to asi vidí jen účetní nebo jen předseda), tak to ostatní se platí z "výdajů na provoz" Předpokládám, že jsou v tom bankovní poplatky, a ta administrativa, že to asi bude tvořit převážnou část, ale nevím.

arrow
profile_image
Veselka10
od 20. 12. 2010
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Reaguji na rings: My ne, bydlíme ve vlastním domě naštěstí, ale jiní okolo nás to tak mají. Právě protože je nutné, aby v tom byl přehled, tak bytové družstvo/společenství vlastníků aj. má povinost vést účetnictví a každý rok závěrku s rozpisem těchto plateb předat majitelům bytů. Pak je přesně zřejmé kolik na co šlo a tedy i to kolik peněz je například ve fondu na opravy domu aj.

To opravdu nedokážu odhadnout kolik to dělá. Už jen daň z nemovitosti bude rozdílná podle velikosti takového domu, pozemků, stejně tak jako pojištění domu a další.
Tohle Ti musí předat správce, předseda, jednatel.....

arrow
profile_image
rings
od 16. 4. 2013
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Cituji Veselka10: také dodat vyúčtování na jednotlivé byty vč. soupisu jednotlivých faktur.

Hm, tak toto vyúčtování jsem nikdy neviděla, natož soupis faktur.

Cituji Veselka10: A opět každý rok musí majitel nebo správce udělat vyúčtování toho kolik bylo do fondu oprav uhrazeno a co z něj bylo přesně zaplaceno.

Stane se i někdy, že se z fondu oprav platí jiné provozní výdaje, pokud na ně nestačí, a tam právě to vyúčtování žádné není ani to nikdo podle mně nedělá. Je vyúčtování kolik se platilo za opravy, údržbu, malování, apod. - tam je to jasné, a pak je ten "zbytek" a to je teda značně nejasné - nikde není vidět kolik co přesně tvoří (a neví to ani představenstvo, ptala jsem se na to). Ví se vlastně jen, že měsíčně každý platíme danou částku a když se nedostává, vezme se to z fondu oprav.

arrow
profile_image
Veselka10
od 20. 12. 2010
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Reaguji na rings: No jo, ale v tom případě je vaše chyba (vás všech majitelů bytů), že si necháváte ve svém čele takové představenstvo, protože jak už jsem napsala, je vaší povinností mít řádně vedené účetnictví = přehled všech účetních dokladů a také samotné doklady. Nelze platit za něco, když nevím za co.

Je to jeden z důvodů proč jsem vážně ráda, že bydlíme ve svém a nemáme pouze spoluvlastnictví. Z mého pohledu je to nejhorší forma bydlení. Něco vlastním a fakticky nevlastním skoro nic, resp. bez ostatních se "nehnu z místa". Většina lidí bydlících v takovém spoluvlastnictví si myslí, že si jednou zvolila představenstvo, čas od času zajde na nějaké jednání ev. a tím to končí. Jenže tak to není, přesto vše je ve vašem zájmu chovat se stejně jako by šlo pouze a jen o váš majetek, tedy být aktivní a zajímat se o vše, což se vztahuje i na to, že vaše představenstvo vám MUSÍ předkládat VEŠKERÉ účty.

A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.

 
PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Toto téma jsem založil/a, mohu ho tedy uzavřít.
Své téma uzavírejte vždy (!) po úspěšném prodeji v Bazaru. Děkujeme!
Příspěvky
| smazat označené