Četla jsem zajímavý článek :
Vůně samá díra
Většina lidí si myslí, že nižší ceny vůni v e-shopech jsou způsobené ušetřenými náklady za pronájem reprezentativních prostor na rušné ulici a za školené prodavačky. Myslela jsem si to taky. Než jsem si kvůli výhodné ceně z jedné české internetové parfumerie objednala Cinemu od Yvese Saint Laurenta. Dorazila v pořádku, pevně obemknutá celofánem. Když jsem ho sundala, na papírovém povrchu krabičky mne zarazila nerovnost- nálepka s jakýmsi čárovým kodem... Zkusila jsem ji odlepit a strnula. Pod ní byla ve zlatavé krabičce vyříznuta obdelníková díra. Kod na samolepce nesloužil k ničemu jinému než k jejímu zakamuflování. Kromě díry po identifikačním kodu chybí i ochranné znaky na vnitřní straně krabičky, viditelné pod UV světlem. tyhle flakony totiž původně výrobce poslal na úplně jiné místo. Jenže tam se neprodaly, přehřály se ve výloze, prošly mrazem i datem, zmokly..a prodejce usoudil, že než aby je odepsal, ještě na nich vydělá a prodá je dál. Ovšem kdyby na to přišli u Diora nebo Saint Laurenta, měl by po smlouvě Už nikdy by mu žádné své produkty nedodali, protože ddbají na kulutur prodeje. TAkže je nutné se identifikačních znaků zbavit., aby nikdo nemohl dokázat, že to byl právě ten který zahraniční majitel kamenné parfumerie, kdo oficiální řetězec vedoucí k zákazníkovi porušil. Úprava vašeho parfému pak spočívá v tom, že najatá síla vybalí vůni z celofánu, vyndá z krabičky, tu rozlepí, na patřičních místech vypálí a vyřeže, a poté ji zas složí do původního tvaru. ...
Nekupujte levné parfémy a nejlevnější parfémy na internetu - článok Roberta Nemca z web stránky www.elegantne.cz
Lehce se zhoršující situace na českém internetu, kdy lidé baží po levných a nejlevnějších parfémech, mě přiměla napsat tento článek, který vám přinese vhled co celé problematiky.
Předně bych chtěl zdůraznit, že většina z nás si nikdy nekoupila parfém, ale vůni. Ale protože množství lidí hledá levné parfémy a nejlevnější parfémy, budu v tomto článku používat výraz parfém, i když se jedná o vůni.
Než se „levný parfém“ dostane k vám
Než se levný parfém dostane k vám, uběhne dlouhá doba. Ve světě je jenom málo velkých výrobců parfémů, největší z nich je Procter & Gamble, jako druhou bych jmenoval Coty. Procter & Gamble má ve svém portfoliu např. parfémy Dolce & Gabbana, Gucci, Hugo Boss, Lacoste, Rochas, Puma, Alfred Dunhill, Bruno Banani, Mexx, Naomi Campbell, Valentino a desítky dalších. (Nebudu zde rozebírat, že výrobce není často výrobce, ale spíše "producent").
Od výrobce jdou parfémy (občas přes velkodistributora a importéra) k největším odběratelům, což jsou často řetězce jako je Marionnaud, Douglas nebo Sephora. Ty dělají skutečně velký objem. Vždyť jenom třeba Marionnaud má více jak 1 220 obchodů.
A teď pozor: pokud se parfémy neprodají rychle (kdy jsou čerstvé - viz níže) v kamenných obchodech, jdou do internetových obchodů. Ano, nejdříve jsou v kamenných a až po čase se přestěhují. Můžete si také všimnout, že e-shopy nemají nejnovější novinky.
Parfémy se sice nemusí přemisťovat fyzicky, nebo se přemisťují jenom ve velkých baleních. Ale stárnou – a ztrácí na kvalitě. Zboží přitom může změnit majitele několikráte. Stále se převáží a špatně skladuje (viz níže).
Dalším problémem je převoz po Zemi. Výrobci prodávají stejné parfémy v různých zemích za různé ceny. Internetové obchody dělají to, že nakupují od prodejců, kteří nakupují tyto parfémy v levných zemích (většinou se jedná o Arábii, případně Asii). Převoz a skladování po celé Zemi samozřejmě parfémům škodí.
Luxusní (jako skutečně luxusní) značky parfémů dávají každému svému parfému výrobní číslo. I tak velcí světoví prodejci jako FragranceNet.com ničí tato čísla, aby se nepoznalo, odkud berou své parfémy.
U českých e-shopů je navíc ta nevýhoda, že nejsou schopny jednat se skutečnými velkoobchodníky, o výrobcích ani nemluvě. Důvodem je to, že nakupují v příliš malých objemech na to, aby s nimi někdo jednal. Zboží tak putuje přes několik prostředníků, doba se prodlužuje a kvalita dále klesá. Sice jsou potom parfémy levné a levnější, ale za jakou cenu?
Skladování parfémů je extrémní problém
Skladování parfémů je velký problém. Parfém je svým složením určen k tomu, aby se z kapalného skupenství přeskupoval do plynného. Takže má tendenci unikat, mísit se a vyčichat. Navíc má tendenci dále „racovat“ (podobně jako víno).
Ano, parfémy, levné i drahé, se kazí. V podstatě vám parfém nevydrží déle než jeden rok – i kdybyste měli sebelepší skladování. Proto nemá cenu skladovat parfémy dlouhou dobu.
Parfém se ničí teplotou, vzduchem a světlem. Ideální skladování je tak v ledničce v alobalu (odkaz vede na dobrý článek, i když obsahuje několik chyb).
A nyní onen zádrhel: vy si opravdu myslíte, že vaše online parfumerie skladuje parfémy v tmavých mrazácích? Ne, skladuje je s co nejmenšími náklady, aby vám mohla dodat „levné a nejlevnější parfémy“.
Stejný parfém je jiný parfém
Stejný parfém se většinou vyrábí na různých místech světa. Anebo se vyrábí na jednom místě, ale pro různé trhy – a tak je různý. Základ je stejný, ale doplňky nebo koncentrace se mohou lišit. Díky tomu má trochu jiný výraz, trochu jinou kvalitu, délku, po kterou bude vonět atd. Jednoduše: když chcete levný parfém, musí se někde něco ubrat. Navíc různé trhy požadují po „arfémech“ různé vlastnosti.
Parfém tak může být levnější, ale na něčem je potřeba ušetřit.
Zatímco kamenná parfumerie v Paříži (ano, i místo koupě je důležité) bude mít parfém vyrobený ve Francii s kvalitním složením, vy budete mít levný parfém koupený v českém e-shopě vyrobený v zemích třetího světa s jemně pozměněným složením. Vyberte si, co chcete.
Levný parfém přes internet je risk
Po té, co jsem se tyto informace dozvídal přímo od internetových prodejců (ano, hovořili o tom se mnou) a pročítal diskuze na Basenotes.net (kde je na toto téma množství informací – viz odkazy níže), jsem ztratil důvěru v internetové prodejce.
Zkusil jsem ještě test: Napsal jsem do jednoho z největších českých e-shopů prodávajících levné parfémy, z jakých zemí nakupují parfémy. Jejich odpověď byla prudce vyhýbavá.
Důkaz místo slibů – test parfémů
Poslední test jsem udělal náhodou. Vzal jsem si balení dvou stejných „arfémů“, které jsem koupil na konci června v Harrods v Londýně (nyní je půlka září). Parfém nalevo – tmavý – byl celou dobu skladován v krabičce. Parfém napravo byl v relativně tmavé koupelně. Přesto vidíte, k jak velké změně barvy za ty dva a půl měsíce po otevření a skladovaní v ne dokonalé tmě došlo.
Osobně mohu potvrdit (na základě testu vůně), že stejný parfém zakoupený v kamenném obchodě jako je Harrods nebo Douglas na Kärntnerstraße ve Vídni voní jinak než ten samý koupený na StrawberryNET.com. (U FragranceNet.com jsem měl spíše štěstí).
Pokud tedy chcete mít jistotu, že váš parfém bude opravdu kvalitní a skutečně nádherný, nakupujte ve značkových kamenných prodejnách na Západě.
Osobně nemám zatím takovou důvěru v žádný český e-shop, abych zde nakupoval „arfémy“.
Doporučené čtení k tématu, kde jsou informace z článku dále rozvinuty:
http://www.community.basenotes.net/showthread.php? p=1145971
http://community.basenotes.net/showthread.php?p=77 2510
http://community.basenotes.net/archive/index.php/t -221023.html
http://community.basenotes.net/showthread.php?t=20 7044
Myslím že tester a parfém je jedno a to samé, pouze není u testerů tak "vyšperkovaný obal".
jennyz:
fajn počtení už jsem tedy doma proč marně čekám až bude na internetu jedna novinka ze září ale ted po přečtení jsem na rozpacíh i z koupě v sephoře vůně je ve stojanu vystavená neustálému osvětlení takže ted váhám jestli 1800kč není škoda
vůničku chodím testovat při každé příležitosti jak mám možnost tam zaskočit uplně mě dostala cítím ji i několiák dní třeba z manžety kabátu je tedy nějaká možnost říct prodavačce o krabičku která není ve stojanu a nemáte zkušenost jak se tváří
jinak muj miláček je BOTTECA VENETA( snad to píšu dobře
Helo: já bych vůbec krabičku ve stojanu neřešila, vůním až zase tak nevadí teplota (tedy pokud na ně přímo nepraží nějaká rozpálená žárovka), jsou náchylné naopak na světlo a tomu brání uzavřená krabička. V internetových parfumeriích jde spíš o to, že nevíš jak dlouho a za jakých podmínek byly skladované, časté výkyvy teploty by mohli vadit, ale pokojová teplota ne. Navíc se to s krátkostí trvanlivosti otevřené vůně přehání, i výrobci vůní z drogérie musí mít vůni vyrobenu tak, aby vydržela po otevření uvedenou dobu a ta je na vůních uvedena jako tříletá, schválně se někdy podívej v drogerii na krabičku nějaké drogérkově dražší vůně. Vůně se zase tak běžně nekazí, přečti si někdy vlákno na Arome. Jediná zajímavá a obvyklá věc je, že vůně z čerstvě otevřeného balení voní trošku jinak než jak bude vonět po několikerém stříknutí.
Určitě záleží i na internetovém obchodě, kde parfémy člověk nakupuje. Pokud někdo volí obchod kde cena je nejnižší nebo téměř nejnižší, pak se určitě nemůže divit rozdílu v kvalitě. Je to téměř stejné jako by člověk koupil máslo za 40kč a pak za 25 a divil se, že to za těch 40 mělo lepší chuť a nepouštělo vodu. Tak je to se vším.
Po své třetí špatné zkušenosti se musím přidat k názorům, že rozdíl tam být může. Pro příklad - měla jsem Lauru Rosé z obchodu a tutéž vůni z e-shopu. Zatímco tu první na mně lidé cítili ještě večer, ten z e-shopu vyprchal za pár hodin a dokonce se úplně vytratila právě ta specifická vůně růží. Totéž s vůní Sensations od Jil Sander - z obchodu voněla úžasně, rafinovaně vanilkovo-kořeněně, na vlasech jsem ji cítila i druhý den po večírku v zakouřeném baru, a teď z internetu mám pocit, že je spíš než orientální nakyslá a vyprchala po dvou hodinách! Nevím, jestli jsou ty vůně z netu (neříkám, že všechny) vyrobené jinde a trošku jinak, jak tu někdo psal, nebo jen staré, ale příště se bohužel taky radši plácnu přes kapsu, než abych ze sebe měla špatný pocit.
Cituji hela70: je tedy nějaká možnost říct prodavačce o krabičku která není ve stojanu a nemáte zkušenost jak se tváří
Tvářit se může, ale ty jsi platící zákazník. Já vždy prodavačku poprosím, jestli by mi nemohla vyndat vůni ze spodního šuplíku. Jednou jsem si totiž kupovala parfém a slečna automaticky vyndala parfém ze šuplíku, nikoli vystavený. Ono ty žárovky na ty parfémy celkem praží. Nevím, jestli jim to škodí nebo ne, ale stalo se mi, že jsem sáhla na krabičku a byla celkem rozpálená. Každopádně se neboj ozvat.
[cituji=Erinka]Cituji hela70: je tedy nějaká možnost říct prodavačce o krabičku která není ve stojanu a nemáte zkušenost jak se tváříTvářit se může, ale ty jsi platící zákazník.
Ahojky- pracuji v parfumerii a myslím, že o nic nejde.. Je určitě rychlejší vzít parfém z police, ovšem stejně se tam později musí doplnit..
Takže se neboj..
A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.