arrow
profile_image
LittleRabbit
od 12. 2. 2014
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

méně než
10 příspěvků

Zdravím děvčata. Najdou se tady holky, co rozumí autům a poradila by mi některá, na co se při výběru a koupi auta (ojetého) zaměřit nejvíc?
Plánuji koupit si své první auto, samozřejmě si nechám poradit i od přítele a známých..... Ale taky se chci sama mrknout na nějaké inzeráty apod. Tak abych věděla, nač se tak nejvíc zaměřit, jaký je optimální rok výroby, aby nebylo úplně zas tak staré, kolik by mělo mít najetých kilometrů, jaký motor... apod....
Moc tomuhle nerozumím, tak kdyby se našla nějaká hodná dušička, budu moc vděčná za každou radu

Ps: rýpavé a posměšné poznámky si nechte, ráda bych se zde dozvěděla nějaké rady, na co jste se při koupi auta zaměřovaly třeba vy samotné....
Děkuji

arrow
profile_image
Kikulina
od 28. 9. 2011
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Není z mé hlavy, kopiruju, co mám uložené z jiného diskuzáku
1.) Je potřeba zcela racionálně sestavit seznam požadavků, co od nového vozu očekávám.

Velikost
- Kolik lidí a nákladu budu převážet a na jaké trasy. Pět lidí lze přepravit v ledasčem, pět lidí tak, aby ani při delší cestě netrpěli, už ne. Pro městský provoz je dobré počítat i s parkováním, kde jsou malá auta ve výhodě. S velikostí samozřejmě rostou i provozní náklady, takže je zbytečné kupovat velký vůz, když ho nepotřebuju a netoužím po něm.

Palivo
- Nafta znamená menší spotřebu, ale vyšší servisní náklady, benzín naopak. Při krátkých trasách nebo malém ročním nájezdu se vyplatí spíše benzínový vůz, nafta je vhodná na dlouhé cesty. Alternativami je Ethanol (spotřeba je sice o něco vyšší, ale palivo je bez spotřební daně, tovární úpravy jsou jasné plus, dodělávky mohou znamenat komplikace), LPG (výrazně nižší provozní náklady, nutnost pravidelných revizí, nádrž na plyn někde zabírá místo). Auta na ethanol i LPG umí fungovat i na normální benzín.

Převodovka
- Manuál je klasika, je jich největší výběr a obecně jsou to na servis levná zařízení. Jednu za čas se musí měnit spojka. Uživatelsky jsou dost všestrané, umožňují všechno až po sportovní jízdu s maximálním řidičským zážitkem. U novějších dieselů se ale s manuále pojí dvouhmotový setrvačník, jehož životnost odpovídá +/- životnosti spojky a jehož cena je v desítkách tisíc.
- Automat je pohodlný, nemá spojku ani dvouhmotový setrvačník, ale starší kusy někdy vyžadují repas, což je taky otázka desítek tisíc. Automat zvyšuje spotřebu, snižuje výkon a pro sportovněji založené řidiče znamená ztrátu části kontroly nad vozem, ale je snadno ovladatelný a při delších cestách nebo při městském provozu je výrazně komfortnější.
- Robotizované převodovky typu DSG spojují výhody automatu a manuálu (řidič může ale nemusí řadit sám dle nálady, nemusí ovládat spojku, auto neztrácí výkon a spotřeba neroste), nicméně jejich případné opravy mohou znamenat astronomické částky.

Výkon, jízdní vlastnosti, spotřeba, výbava a další vlastnosti
Někomu je to fuk, někdo chce spíš něco komfortního, někdo něco sportovnějšího, někdo chce spoustu rozmazlující výbavy. Často slýchám, že lidi výbavu v autě nepotřebují a tak jí tam ani nechtějí, stačí jim obyčejný vůz. Přitom ale cenově ojetá auta vychází prakticky nastejno a když můžu mít vyhřívání sedaček, tak proč si ho nevzít? Ano, věci jako klimatizace, tempomat, automatické stěrače nebo el. ovládání oken nejsou nezbytně nutné, ale proč je nemít, jsou to příjemné bonusy. Další kapitolou je výkon motoru. Ano, je pravdou, že silnější motory obečně víc žerou, ale malý motor v těžkém voze svou práci nezvládá a jeho spotřeba taky roste. Dalším argumentem pro silnější motor je bezpečnost. Často slýchám "nejsem žádnej závodník, 1.4 mi stačí" - no člověk nemusí být závodník, ale bez výkonové rezervy je jízda prostě nebezpečná, budete chtít předjet traktor, předjíždění se nepříjemně vleče, motor řve, ale auto furt moc nejede a najednou se v protisměru vyloupne kamion - a vaše úžasná úsporná Fabie HTP vás pošle pěkně do pekel... Takže jako všechno - tak nějak rozumně.

Tímto nám vypadne třeba středně velký benzínový kombík bez sportovních ambicí a zvláštních požadavků pro dva a občas čtyři lidi. Požadavkem bude klimatizace, el. ovládáví předních oken a rádio, jinak je to fuk.

2.) Rozpočet.
Náklady na pořízení auta se skládají z mnoha cifer. Tou největší bývá samotná cena auta. Jak u nových vozů, tak u ojetin nejsou ceny pevné, většinou lze smlouvat. Bazary často inzerují auta s cenou na úvěr, ale ono 120.000,- bývá výrazně méně než 100.000,- na splátky na pět let a s úrokem (pochopitelně, tu slevu musí bazar dostat zpět za zprostředkování úvěru a i úvěrová společnost z toho musí mít svůj zisk). Kupovat auto na úvěr není úplný nesmysl, jak někteří tvrdí. Když auto prostě potřebuju a nemám na něj hotovost, je to logický krok. Jen to chce hodně počítat, než něco podepíšu, a nechovat se při pohledu na relativně rozumné splátky jako opilý milionář a kupovat hned Porsche. Auto znamená i náklady na provoz a spousta takových aut se pak po pár měsících vrací do inzerce, když majiteli dojdou finance.
Další částkou je přihlášení, což s sebou obnáší evidenční kontrolu a zápis do registru. U aut dovezených ze zahraničí se přidává technická kontrola a vystavení českého technického průkazu. Za starší vozy se platí eko-poplatek, je jednorázový, některé vozy už ho mají uhrazený předchozím majitelem. Samozřejmostí je pojistka.
Poslední částkou je servis. Auto vždycky po nákupu potřebuje vyměnit oleje a filtry, pokud má rozvody hnané řemenem, tak i ten (pokud není důkaz o tom, kdy byl řemen měněn a že jeho životnost ještě nekončí). Další náklady bývají pneumatiky (auto by mělo mít dvě sady na léto/zimu, ale většinou se prodává jen na jedné) a často také baterie.

To všechno je potřeba započítat a pokud tedy mám v kapse třeba 100.000,-, můj strop v ceně auta by měl být někde u 80.000,-.

3.) Výběr konkrétního modelu.
Hodně pomáhá stránka sauto.cz, kde se pomocí filtrů nastaví konkrétní požadavky na vůz a stránka vyhodí příslušné kandidáty. Čím konkrétnější požadavky, tím méně balastu vypadne. Z toho vypadne pár možných vozů. A tady je dobré znát názory odborníků, některé modely jsou kvalitnější než jiné, některé trpí nákladnými závadami nebo jinými konstrukčními vadami. Do výběru patří i vzhled, někomu může připadat vybírání designu a barev metrosexuální, ale když už kupuju něco takle drahého, tak by se mi to mělo i líbit, abych z toho mohl mít radost.

Takže mi vypadne například vypadne Škoda Octavia a v internetové diskusi se dovím, že Škodovky jsou mezi ojetinami dost drahé a přitom nenabízejí adekvátní protihodnotu, benzínové motory Škodovek patří k podprůměru a nepříjemný je i velký zájem zlodějů. Jako alternativy mi diskutující nabídnou Ford Focus pro dobré jízdní vlastnosti a obecně kvalitní konstrukci nebo Fiat Stilo pro dobrý poměr cena/výkon, dobré motory a bohatou výbavu. Pak tu budou létat i méně obvyklé alternativy jako Volvo V40, Lancia Lybra či Jaguar X-Type, což jsou sice luxusní vozy, ale za přijaktelné peníze a s přijatelnými náklady a nebo naopak Mercedes W124, což je sice ohyzdná stará piksla, ale je to nesmrtelný a nezničitelný stroj. Budu upozorněn i na Ford Mondeo, který cenově vychází velice podobně a je větší než Ford Focus (což krom prostoru znamená i lepší výbavu). Rozhodnu se po návštěvě nejbližšího prodejce, že Fiat se mi nelíbí a Mondeo je zbytečně velké, takže chci Ford Focus. Motor by mi vyhovoval 1.6 nebo 1.8.

4.) Výběr konkrétního kusu
Začnu hledat na inzertních serverech (sauto.cz, sportovnivozy.cz, bazos.cz) a jakmile se mi vyloupne nějakých 5 favoritů, zajedu se na ně podívat. Dobré je mít při ruce někoho, kdo tomu rozumí, případně se objednat na prohlídku v nejbližším servisu, kde auto posoudí a řeknou, co za servis bude v blízké době vyžadovat a na kolik to +/- vyjde. No a buď se najde něco, co bude přijatelné, nebo se musí pátrat dál.

Tim chci rict, jsi na hrane benzinu a dieselu, zvaž, jestli chces nest na bedrech riziko zvysenych servisnich nakladu modernich TDiček a nebo jestli chces do benzinoveho motoru lejt nekdy i dvojnasobne mnozstvi paliva (kdyz slapnes na krk rozumnemu benzinu v takhle tezkem aute, spotreba pujde nad 10 L, stejne vykonna nafta si bude umet rict i o 6 L, ale jak odejde turbo, vstriky a cerpadlo, budes plakat... A kdyz turbo odejde v Chorvatsku a s coudicim motorem pojedes do CZ, je i mozny, ze se stane po ceste neco strasnyho a ten motor si cucne nejaky soucastky z toho turba treba, coz je pro nej uplna smrt...)

arrow
profile_image
LittleRabbit
od 12. 2. 2014
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

méně než
10 příspěvků

Děkuji za vyčerpávající odpověď

arrow
profile_image
cool girl
od 13. 2. 2012
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

Reaguji na LittleRabbit: Pokud bys měla problém s výběrem, tak mám od kolegy doporučení www.autotym.cz

Pomáhají s výběrem ojetého auta a mají na stránkách taky poradnu.

Jak přesně to funguje, najdeš na jejich stránkách. Snad ti to pomůže.

arrow
profile_image
LittleRabbit
od 12. 2. 2014
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

méně než
10 příspěvků

Děkuji, podívám se na to

arrow
profile_image
Krocánek
od 19. 11. 2014
Poslat SZ
Nemá galerii obrázků

Neprodává v Bazaru

no mě kleklo auto minulý měsíc a teď se taky koukám. Napsal jsem i do větších autobazarů, ty mě teď nahání jak nevím co. jakože já se v autech tak moc nevyznám, takže asi to udělám tak, že dám kamarádovi, co je mechanik, nějaké peníze za asistenci při výběru.

A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.

 
PŘEČTĚTE SI TAKÉ

Toto téma jsem založil/a, mohu ho tedy uzavřít.
Své téma uzavírejte vždy (!) po úspěšném prodeji v Bazaru. Děkujeme!
Příspěvky
| smazat označené