lauritkalo
no já posílám taky mailem a píšu to takhle s těma adresama? To je tedy špatně?
Dopis zaslaný emailem by měl být stejně přehledný jako dopis poslaný klasickou poštou. Tudíž v hlavičce:
Adresa odesílatele
Adresa příjemce
Místo vyhotovení, datum
Věc
Oslovení
Konkrétní obsah
Rozloučení
Cituji lauritkalo: Ale jak se ho mám pokusit přesvědčit, že znám jeho firmu, když o ní nic nevím (tedy kromě informací z internetu, jejich webovek atd. ? což si samozřejmě zjišťuji při každém odpovídání).
Můžeš ho přesvědčit už při oslovení:
Vážený pane Nováku (zjistíš si, kdo je na pozici personalisty, tímto přímým oslovením se stává tvůj dopis osobnějším, zaujme)
to jmenuji se vypusť!
Neposílej na různé pozice ten samý motivační dopis, snaž se napsat vždy nový, ve kterém vyzdvihneš své jiné silné stránky, které se k dané pozici hodí.
ses
Dobře, díky moc, budu psát s hlavičkou
lauritkalo
ses to napsala dost dobře, jinak byměl být krátký, stručný, jasný a přehledný, text zhruba tan na 1/3 stránky,
to, že znáš jejich firmu, to vyčteš z netu, mají tam zaměření, takže není problém napsat, že studuješ, že mám zkušenosti, . . . hlavně z toho, co oni dělají a čím jsou zaměření a že tě velice láká pracovat u takové (samá pozitiva na jejich firmu, postavení na trhu, výsledky . . . a že jim máš co nabídnout (zase samá pozitiva na sebe)
to je to, co chceš říct, ale rozhodně to musíš líp formulovat a zakomponovat do textu celého dopisu
jinak se na každou pozici píše jeden dopis, zaměřený přímo na tu pozici
lauritkalo
ses to napsala dost dobře, jinak byměl být krátký, stručný, jasný a přehledný, text zhruba tan na 1/3 stránky,
to, že znáš jejich firmu, to vyčteš z netu, mají tam zaměření, takže není problém napsat, že studuješ, že mám zkušenosti, . . . hlavně z toho, co oni dělají a čím jsou zaměření a že tě velice láká pracovat u takové (samá pozitiva na jejich firmu, ostavení na trhu, výsledky . . . a že jim máš co nabídnout (zase samá pozitiva na sebe)
to je to, co chceš říct, ale rozhodně to musíš líp formulovat a zakomponovat do textu celého dopisu
jinak se na každou pozici píše jeden dopis, zaměřený přímo na tu pozici
ses
E-mail neni papírový dopis, nemáš tam stejné formátování a jde o jinou kvalitu kontaktu.
Předmět je v chlívku zvaném předmět, je nevhoné ho zdvojovat do obsahu. Napsal bych třeba : A. Lauritkalo, pracovní nabídka - vrchní prodavačka
Adresa příjemce a odesílatele jsou vaše e-maily! Svoje jméno napíšeš dolů i s telefonem. Samozřejmě nevadí, když dolu připíšeš i svoji kamenou adresu. V žádném případě ale ne "jmenuji se", to si přečte dole. Jméno samo o sobě není zajímavá informace, jenom bys nejapně ředila vlastní sdělení.
Oslovení: určitě ne Dobrý den! Vážený pane apod. Jedině, že bys chtěla všeobecně rozšířeným a přijatým porušením pravidel nasadit odlehčenější, dynamičtější tón...
Místo vyhotovení, datum: blbost. Datum je zobrazeno na řádce, ze které otvírá tvůj e-mail. Vypadala bys jak blbeček, kdybys ji tam ještě jednou cpala... Místo vyhotovení : severní točna, jsem tu v jedné web kavárně, jinak ale bydlím na adrese, kterou píšu v závěru. Nebo tak nějak, že jo...
Cituji Muki: E-mail neni papírový dopis, nemáš tam stejné formátování a jde o jinou kvalitu kontaktu.
A kdo říkal že je? Psala jsem, že by měl být stejně přehledný, pokud čteš správně mezi řádky.
Předmět: není zdvojován do obsahu, postačí napsat Pracovní místo a za slovem Věc už přímé označení čili Zájem o pozici - vrchní prodavačka. Krom toho Místo vyhotovení, datum je celkem důležité už proto, že občas trvá trochu déle (i třeba na druhý den) než se určitý email doručí, takže datum bude rozdílné. A jako místo vyhotovení vepisujeme název Města, obce, né kavárny
V dnešní době emailů a další vymožeností, které umožňují komunikovat existuje služba České pošty DopisOnline, která umožňuje komukoli, tedy soukromé osobě nebo drobnému podnikateli, aby posílal tištěnou korespondenci přímo ze svého počítače. Zkrátka daná osoba napíše dopis ve formátu PDF, přidá adresu dle předepsaného vzoru a pošle to všechno zabezpečenou elektronickou cestou České poště. Tam dopis vytisknou, vloží do obálky a odešlou i doporučeně.
A co tím chci říct?! Přijde ti, že je to jiná kvalita kontaktu? Jestli ano, tak v čem?
Krom toho, datum na známce po oražení na poště bude taky jiné než datum vyhotovení, kor když dopis hodím do schránky v podvečer, kdy je pošta zavřená.
Cituji Muki: Adresa příjemce a odesílatele jsou vaše e-maily!
Nesouhlasím! To jako vyčteš z emailu adresu? Nebo si myslíš, že to adresu dokonce nahrazuje?
Cituji Muki: Samozřejmě nevadí, když dolu připíšeš i svoji kamenou adresu.
a tedy proč né úhledně a pěkně nahoru
Samozřejmě, že nikdo nemusí, ale může respektovat formu, která odpovídá suportu. V každém případě je forma rozdílná když tvoříme dokument papírový a v případě, kdy tvoříme dokument elektronický. Na jednom jako na druhém suportu se nazývá většina toho, o čem tu je řeč, metadaty. Metadata jsou ty údaje, které netvoří vlastní sdělení. V elektronickém dokumentu se umísťují jinak, než v papírovém.
Cituji ses: E-mail neni papírový dopis… ...A kdo říkal že je? Psala jsem, že by měl být stejně přehledný, pokud čteš správně mezi řádky.
No, mezi řádky jsem si přečetl tohle :
Cituji ses: Dopis zaslaný emailem by měl být stejně přehledný jako dopis poslaný klasickou poštou. Tudíž v hlavičce:
Adresa odesílatele
Adresa příjemce
Místo vyhotovení, datum
Věc...
No nevím, myslel jsem, že umím česky…
Když tohle všechno uvedeš do hlavičky, skryješ tím zbytek emailu. Na rozdíl od papíru vidíš email většínou jako okénko velikosti notýsku. Proto by ses neměla snažit napodobit papírovej dopis reprodukováním nějakých hlaviček, nedá se to stejně naformátovat. Skryla bys tak vlastní obsah. Rozdíl mezi papírem a emailem je třeba zrovna tenhle. Papir vidíš okamžitě celej!
Vždyť je úplně jedno, kdy ten motivák nebo email byl poslán, jestli ve čtvrtek nebo v pátek... Zkušený administrátor navíc rozlišuje na stejném dokumentu několik dat : datum, které je uvedeno pisatelem v dopise, je často posunuto do minulosti. Datum, které je na poštovním razítku, často je ze všeho nejdůležitější. Datum, kdy ho danná instituce dostala do podatelny - od něj se často odvíjí nějaká lhůta na zpracování odpovědi. Datum, kdy se mu dopis dostal na stůl - modlíce se, že dřív, než vyprší předchozí lhůta. Datum, kdy dotyčný dokument zanesl do registru etc… Takový zkušený administrátor se podívá, když chce, na metadata emailu : datum odeslání a datum přijetí. Jedno z nich nebo oboje si může nechat permanentně zobrazovat ve svém seznamu přijatých emailů. Cpát mu tam ještě "V Praze dne…" a máš zaručeno, že se na tebe bude koukat jako na čerstvě vylouplé kuřátko.
Kvůli těm metadatům bych dokonce doporučoval založit si nový email, který bude vypadat jako jmeno.prijmeni@cosi.cz a jako celý název bych zopakoval jméno a příjmení, tentokráte hezky česky vypsané.
To s tím místem psaní, abys jsi pochopila, co jsem tam uváděl. Když napíšeš email o dovolené na severní točně, nebo během stáže v Paříži a uvedeš to tam, je to silně kontraproduktivní. Abys hned vzápětí musela vysvětlovat, že jinak žiješ ve Strakonicích, takže nebude žádný problém, abys jsi se potom každý den dostavila do podniku a malovala tam kraslice. To jenom teď náhodou píšu odjinud. A kdybys jsi nakrásně psala z Kraslic a kandidovala do podniku v Kraslicích a bydlela v Kraslicích, snad stačí, když napíšeš jenom svojí adresu. Jakou přidanou hodnotu získáš jinak. Kromě toho je zavedeným zvykem, a to i v motivákách, že se tyhle blbosti (v Praze dne...) do emailu nepíšou.
Kdyby se někomu libilo poslat papírový dopis přes českou poštu ze svého emailu, tak vězte, že tím se stvoří zvláštní hybrid. Papírový dopis, který by měl odrážet osobu odesílatele i přes zvolené materiály, jako je papír dopisu i obálky apod. je odeslán normalizovaně nějakou zprostředkovatelskou institucí… Kromě toho je papírový dopis specifický tím, že obsahuje vlastnoruční podpis. A teď pošleš kopii elektronického dokumentu na papíru, v nejlepším případě s kopií podpisu. Takže hodnota originílního dokumentu je právně nulová. To už můžeš rovnou poslat ten email!
Cituji ses: A co tím chci říct?! Přijde ti, že je to jiná kvalita kontaktu? Jestli ano, tak v čem?
Myslím, že to se nemusí vysvětlovat, to je jako bys ses divila, jaky je rozdíl v kvalitě milování s prezervativem a bez. Nějaký určitě i když výsledek by měl být stejný - kromě reprodukce...
Muki
Tak to vemem rovnou od "podlahy". Úprava písemností je daná příslušnou technickou normou ČSN 01 6910. Je jasné, že jde o každého jednotlivce zda bude či nebude tuto normu respektovat. Struktura Motivačního dopisu ( a o ten nám tady jde nejvíce , by měla splňovat určité dané body takto.
Ať už jde o elektronickou podobu či klasickou korespondenci, norma ČSN nevymezuje mezi nimi rozdíl. Jde tedy o subjektivní dojem z přijatého emailu. Tvůj argument, že jakoby skryješ vlastní obsah, to beru. Otázkou zůstává, jestli nejde zpochybnit, že vidíš email většinou jako okénko velikosti notýsku. Ono ty adresy nezaberou až tak hodně místa, krom toho tebou uváděná adresa až v závěru třeba na jednom řádku není vůbec přehledná.
Ad zkušený administrátor: ano může se podívat na datum odeslání a datum přijetí. Ale proč by měl "lézt" za těmito informacemi tak pracně, když mu je můžem naservírovat přímo pod nos. Úplně stejně jako, když zopakuješ jméno zapsané v emailové adrese znovu, podle tebe hezky česky vypsané.
Že se na mě bude koukat jako na čerstvě vylouplé kuřátko? Né, bude se na mě dívat jako na pečlivého uchazeče o zaměstnání, který rád a výstižně vypíše všechna fakta.
A ano, souhlasím je dobré mít pěknou emailovou adresu, tak jak tady uvádíš.
S tím místem psaní to nesmíš brát tak vážně Jde nám o obchodní korespondenci, takže tam nemusíš uvádět město v zahraničí odkud píšeš, když víš, že přijedeš dřív než dorazí dopis do určených rukou. Je to taková formalita, která by se měla dodržovat. A že je zvykem to nepsat? O tom slyším prvně.
Nebudu zpochybňovat nabízené služby České pošty konkrétně DopisOnline, nemám s tím zkušenost. Uvedla jsem to jako příklad, páč jsem měla ze začátku dojem, že nevidíš, že je to v podstatě stejné. Proto jsem k tobě směřovala danou otázkou, jestli ti přijde, že je to jiná kvalita kontaktu. Měl tam patřit nějaký vyjevený smajlík, abys správně pochopil moji formulaci věty. Ale nevadí, tvé přirovnání k milování mě pobavil
Ale holka, tomu se říká ve Francii "exces de zele" a dá se to přeložit jako "stávka horlivostí". Jinymi slovy schválně děláš něco přesně podle nějakých nesmyslných pravidel, která jinak nikdo nedodržuje a tím způsobíš zhroucení systému. Často tak stávkují policajti, kteří na normální stávku nemají právo. Psát email podle nějaké normy adaptované na papírový dopis se tomu hodně podobá, tam jistá pravidla ztrácejí smysl... V každém případě si lauritkalo určitě z toho všeho vytáhne, co uzná za vhodné.
Taky nezpochybňuji služby České pošty. To co slíbí určitě udělají, jak se patří. Jenom ta služba sama o sobě je nesmyslná... Tak ať to dobře dopadne, ať už bez, nebo s.
Cituji Muki: Taky nezpochybňuji služby České pošty. To co slíbí určitě udělají, jak se patří. Jenom ta služba sama o sobě je nesmyslná...
...no asi jsi chtěl říct, že je stejně nesmyslná jako dodržovat pravidla...pro někoho ano, pro někoho ne. Základní struktura je ale daná.
Personalisté, kteří mají několik motivačních dopisů na svých stolech, smetou ze stolu právě ty, jež se liší po formální stránce. Dělají to tak právě proto, že formát odlišuje amatéra od profesionála. Jednoduše si tím šetří čas. A pak při porovnávání uchazečů jejichž dopisy budou mít podobnou strukturu, umožní lépe porovnat jejich obsah a neztrácet se ve formě.
Shrnuto podtrženo...jestli budeš chtít, aby tvůj motivační dopis četli lidé ze světa obchodního průmyslu, tak se drž jistých zásad, i když ti mohou některé z nich připadat podivné. Ke zhroucení systému a dokonalému nepochopení dochází právě kvůli jedincům, kteří se snaží vymykat zásadám a dělají věci podle nějakého nedoloženého "způsobu zvykem".
Nechápu moc tvé "exces de zele" spíš mě napadá...jeden o voze a druhý o koze.
lauritkalo
...je to tedy na tobě jakou formu si vybereš, nicméně přeju, ať se úspěšně odrazí v nabídku pracovní pozice o kterou budeš stát.
Bylo zde zmiňováno, že se nehodí oslovení Dobrý den. Je to vážně tak nevhodné? Samozřejmě vím, že by správně mělo bý např. Vážená paní Nováková. Jenže z praxe vím, že často prostě nepoznám a nevím, jestli e-mail s motivačním dopisem posílám muži nebo ženě, natož jejich příjmení, tak jaké oslovení použít?
Cituji scruffy: nepoznám a nevím, jestli e-mail s motivačním dopisem posílám muži nebo ženě
Vážená paní, vážený pane, ...
nebo
Vážení,...
Alespoň to tak psali v různých rádcích, jak napsat správně průvodní dopis
To "Dobrý den" na mě působí neprofesionálně, ale třeba je to jen můj dojem, nejsem personalista...
Jak řešíte, když Vám na Vaše odpovědi zaměstnavatelé nereagují. Z 10 odpovědí na inzerát jsem dostala písemnou odpověď jen jednou. Rozhodla jsem se, že budu telefonicky urgovat, zda jsem prošla do dalšího kola atd. Jak slušně do telefonu požádat o tuto informaci?
Petrun
zavoláš, jestli dostali tvůj životopis, zda bylo vše v pořádku . . . a oni ti sami odpoví -ano - budete pozvána, ne - nesplňujete kritéri, ne - zařadili jsme vás do databáze . . . .
A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.