Ahoj holky, kvůli neklasifikaci z češtiny budu maturovat až v září a nějak vůbec nechápu ústní maturitu z češtiny. Samozřejmě vím, že mám přečíst 20 knížek, ale co přesně se mám ještě naučit? Na co se mě budou ptát u maturity a tak?
Tak určitě literární směry a jejich autory, pak různé lexikologické a morfologické prvky, rozbor básně, rozbor textu, syntaktické výjimky, syntax atd...záleží na tom, co si vytáhneš za otázku.
Máš na pracovním listě snad nějaké otázky ne? Tím se řiď, hlavně pořád mluv i za cenu toho,že by to mělo byt lehce od tématu.
Já jsem si vytáhla Babičku. Takže zařadila jsem do období-počátky českého kritického realismu, ukázala znaky období na textu,zařadila do kontextu knížky, řekla jak je knížka členěná(kapitoly a tak), pak se ptala v jakém časovém úseku se děj odehrává,vyjmenovat postavy v úryvku a charakterizovat...
Pak samozřejmě něco o Němcové-život,další díla + jiný její současný autor a jeho stěžejní dílo.
U neuměleckého textu postupuješ podobně-určit co to je za text a styl, ukážeš znaky textu... Já už si to přesně nevybavuju.
Dostali jste během roku pracovní listy do kterých se přečtené dílo zpracovávalo? Měla jsi to a odevzdávala? Učitelé dělali otázky z toho, pokud to měli k dispozici.
Jinak je potřeba, aby jsi věděla o tom díle. Jak je psáno výše, musíš ho umět zařadit do literárního a historického kontextu. Např, kniha Dekameron od Boccacia, jedná se klasicismus Itálie- 14.st.- popsat hlavní rysy směru, třeba jakože klasicismus chce obnovit antické ideály. Měla by jsi zmínit i další autory, kteří v té době a směru psali. Dál musíš vědět o díle, jeho děj, hlavní i vedlejší postavy. V jakém stylu je to psané, tady třeba konkrétně novely - měla jsem vysvětlit co je to novela. Určitě se zeptají i na autora. V otázce máš úryvek textu z díla, já jsem měla převyprávět povídku podle sebe. Ostatní co měli třeba nějaký román, měli říct, kdy se ten děj z textu odehrával, jestli třeba na konci knihy, nebo na začátku, taky co tomu následovalo, předcházelo. Jako další otázku jsem měla vysvětlit název díla ( protože jsem to uváděla v tom listu). Taky jsem měla vysvětlit slovo bujný - z textu. Další část, je text nesouvisející s ukázkou. Tam se tě ptají na gramatiku, například najít věty vedlejší-hlavní v souvětí, v jakém jsou poměru atd, měla jsem najít i nějaké archaismy... Ale každý to může mít jinak, někdo se třeba víc zaměřuje na autora, jinde zas učitele autor tolik nezajímá. Zeptej se určitě spolužáků, jak to bylo konkrétně u vás na škole.
Reaguji na Bedna: Žádné listy jsem nedostala. Jenom jsem odevzdávala můj seznam knih k maturitě. Ona se učitelka nějak o to moc nestarala, až do března jsme dělali 2.polovinu 20.století.... Takže já v tom mám fakt už guláš a každý mi říká něco jiného a já už fakt nevím, co se naučit
Reaguji na Daisy1:
chceš poslat nějaké otázky? ono je to pořád stejné...
K první části musíš znát to dílo, autora a dobu. O každém nějakou dobu vykládat. Ve druhé části zase funkční styly a jejich útvary. Bude tam přichystaný neumělecký text (např. zpráva) a ty musíš poznat o co se jedná. Dále musíš umět rozebírat jak ten neumělecký tak i umělecký text, takže znát tropy a figury a taky např. druhy veršů...
Určitě jsi dostala na začátku školního roku nějaké maturitní okruhy... z těch se skládají maturitní otázky... Taky ti můžu něco poslat, jestli chceš...
ahoj, můžu ti na mail poslat listy, ve kterých je napsaný přešně to, co po tobě chtějí! pošli mi mail vzkazem
Vytáhneš si jedno dílo a tam bude umělecký a neumělecký text, to je základ. U uměleckého budeš mluvit stručně o ději, o postavách, může tam být i jejich charakteristika, pak o zasazení do doby, například o druhé světové válce, o autorovi něco málo, o autorech, které byli v té době populární - například ztracená generace, něco o ní, kdo ji založil a tak (to tam hodně bývá, ale zleží na dílech), pak jsem tam měla třeba otázku, proč se to dílo jmenuje zrovna tak a tak... Jakým jazykem je to psáno, jako jestli spisovnou češtinou, co je tam za výrazy, jako slang a tak... Pak bys měla říct, jestli je to lyrika, epika nebo drama, něco o tom, pak třeba to bude román, tak co je román a tak... A ten neumělecký text tam nejdřív určíš, jestli souvisí s dílem nebo nesouvicí.. To okecáš, co nejvíc to půjde a pak budeš mluvit opět o tom, jak je to psané, co je tam za výrazy, jestli tam jsou cizí slova, odborné termíny, jestli je to vyprávěcí styl apod, doporučuju knížku Maturita ČJ od didaktis, je taková červená Nemůsíš se bát, není to nic těžkého. A samozřejmě se hodnotí to, jak se vyjadřuješ, jeslti mluvíš spisovně(za to jsou tři body)
Tahle státní maturita se neskládá z nějakých okruhů. Tady je prostě seznam 20 literárních děl..U maturity si jedno vytáhneš, řekneš něco o autorovi, řekneš o čem je dílo, literární směr, zařadíš do doby a něco o době řekneš, pak třeba řekneš co tím dílem chtěl autor říct (například reakce na fašismus, nesmyslnost války atd..)
U nás jsme se třeba vůbec neřídili otázkama co byli na pracovním listě, ani předsedkyně nic neříkala. Prostě jsme mluvili co nás napadlo, profesorka se třeba zeptala na něco co si nakousla, jestli to můžeš trochu rozvést a tak podobně. U nás to byla docela pohoda.. V průběhu rokou jsme se na to nějak extra nepřipravovali.
Já mám svých 20 děl co jsem měla umět vypracované, tak jestli chceš napiš mi SZ a třeba máš na seznamu některé stejné. Taky mám pracovní listy v PC snad na všechny autory, nejsou vypracované ale jsou na nich otázky podle kterých je třeba dobré se učit (ikdyž oni jsou snad všechny skoro stejný).
Jo a ještě je tam neumělecký text.. U něj jsme jen řekli zda je to třeba prostěsdělovací nebo třeba publicistický a že je to třeba výňatek nejspíš z časopisu. Pak srovnání těch dvou textů spolu, ale to bylo fakt na 1 minutu.
Hlavně se toho neboj. U nás spousta lidí, i těch, co třičtvrtě času prokecali o ději a třeba neřekli nic o autorovi, dostala třeba 14 bodů z 15. Je to vcelku jednoduché, protože i když bys téměř nic nevěděla, tak máš před sebou dva texty a o těch se toho dá namluvit spousta, tzv. vařením z vody.
A nebo se rovnou zaregistrujte. Zabere Vám to 2 minuty.